Loading...
Nieuws

Wijzigingen voor Google Ads adverteerders

Wijzigingen voor Google Ads adverteerders poster

Het grootste advertentieplatform ter wereld voert weer een aantal wijzigingen door, waar sommige adverteerders zeker rekening mee moeten houden. Per 29 september is het niet meer mogelijk om de metric ‘gemiddelde positie’ te bekijken. Google wil het platform zo relevant mogelijk houden voor gebruikers en komt daarom met vervangende metrics.

Kijk op een andere manier naar de gemiddelde positie

De gemiddelde positie gaf voorheen een vertekend beeld. Het liet niet de locatie op de zoekresultatenpagina van Google zien, maar een weerspiegeling van de Ad Rank. Dit betekende dat een adverteerder met een gemiddelde positie van 1.0 soms nog onderaan de pagina vertoond kon worden. Na de update kunnen gebruikers geen biedregels meer inzetten om op een gewenste positie te komen, waarin max cost-per-click biedingen gewijzigd kunnen worden.

In de nieuwe situatie zijn er meerdere mogelijkheden. Google moedigt adverteerders aan om hoger in de zoekresultaten te komen. Daarvoor maakt het onderscheid tussen ‘Absolute top’ en ‘Top’. Zoals de naam al doet vermoeden is de ‘Absolute top’ de beste positie. Het betekent dat je advertentie vertoond wordt boven de onbetaalde organische resultaten en boven alle andere adverteerders. Bij een ‘Top’ positie verschijnt je advertentie ook boven de organische resultaten, maar hierbij moet je één of meerdere advertenties van concurrenten boven je dulden.

Advertenties naar de top

Google heeft vier nieuwe metrics ontwikkeld om te bepalen wat je positie is in de zoekresultaten:

  • Top impression rate = Top impressions / All impressions.
  • Absolute top impression rate = Absolute top impressions / All impressions.
  • Top impression share = Top impressions / All possible top impressions.
  • Absolute top impression share = Absolute top impressies / All possible top impressions.

Het nadeel is dat deze metrics niet te gebruiken zijn in custom columns in Google Ads zelf. Deze data moet je zelf verwerken in een Google Spreadsheets of Excel.

Nog een aandachtspunt

Per 1 oktober 2019 wordt de versnelde weergave voor budgetten in Search en Shopping campagnes automatisch omgezet naar een standaardweergave. De optie blijft wel beschikbaar voor Display ads en videocampagnes.

Deze biedstrategie was vooral populair bij e-commerce adverteerders, die zoveel mogelijk wilden uitgeven zolang het maar binnen het ‘kosten per conversie’ doel viel. Zij wilden hun advertenties zoveel mogelijk weergeven gedurende een dag. Echter is het volgens Google een inefficiënte methode. In het geval van een beperkt budget kunnen je advertenties al vertoond worden voordat de dag is geëindigd. De kosten per klik kunnen hoger uitlopen omdat de veilingdruk bijvoorbeeld hoger is in de vroege ochtend.

Volgens Google is de standaardweergave verbeterd en wordt je budget nu effectiever uitgegeven. Als alternatief voor campagnes die voorheen de versnelde weergave gebruikten, adviseert het megabedrijf om te kiezen voor ‘conversies maximaliseren’ of ‘klikken maximaliseren’. Je kunt natuurlijk nog steeds gebruik maken van advertentieplanning om je advertenties op specifieke tijdstippen te tonen of bodaanpassingen doen zodat je advertentie vaker weergegeven wordt.

Over de auteur
Meer stories van