Instagram heeft maandelijks 1 miljard actieve gebruikers. 500 miljoen van die gebruikers zijn dagelijks actief op het platform. En ze zijn niet alleen in gesprek met hun allerbeste vrienden: ze zijn ook 10 keer meer betrokken bij merken dan wanneer ze op Facebook actief zijn.
Wat is een door Instagram gesponsord bericht?
Een door Instagram gesponsord bericht is content die is gemaakt en gepubliceerd door een influencer op zijn eigen account in ruil voor een soort compensatie. Zij zetten hun Instagram-account in voor een lucratieve carrière.
Terwijl influencer-marketing de afgelopen jaren enorm populair is geworden, waren er enkele zorgen over transparantie. Om hier rekening mee te houden, heeft Instagram de functies voor branded content uitgerold, waarmee Instagram-influencers merkpartnerships kunnen aangaan met bedrijven op het platform en het merk kunnen taggen in de inhoud die ze gesponsord hebben.
Hoe zien door Instagram gesponsorde berichten eruit?
Door Instagram gesponsorde berichten worden gemarkeerd met een tag “betaald partnerschap met [merknaam]” die onmiddellijk onder de gebruikersnaam verschijnt. Hierdoor zijn ze goed zichtbaar.
Deze partnerschap met tag geeft de zakenpartner ook toegang tot statistieken van de berichten waarin ze zijn getagd. Ze kunnen de datum zien waarop de content is gepubliceerd, of het nu een afbeelding of videopost was of een Story, en zowel het bereik als de betrokkenheid statistieken. De Insights kunnen hen helpen bepalen welke partnerschappen voor hen het meest lucratief en voordelig zijn.
Hoe sponsor je een bericht op Instagram?
Eerst moet je in contact komen met een influencer. Je kunt ze rechtstreeks benaderen via een privébericht op Instagram of op hun website vragen om een samenwerking. Sommige influencers willen vooraf betaald worden, terwijl anderen berichten kunnen sponsoren in ruil voor gratis productmonsters.
Zodra je rond ben en alles besproken is het aan jou als bedrijf om de samenwerking op Instagram op te zetten.
Om dit te doen ga je naar de ‘Instellingen’ van je account en zoek je naar ‘Zakelijk’. Ga vanaf hier naar “Merkinhoud” en ga vervolgens naar “Goedgekeurde zakenpartners” om openbare bedrijfsaccounts of accounts van influencers toe te voegen als partner.
Je kunt er ook voor kiezen om alle tags handmatig goed te keuren, zodat je de gesponsorde tag kunt accepteren voordat deze wordt weergegeven. Dit geef je de kans om content te controleren en ervoor te zorgen dat alles klopt. Zodra een partner je in content tagt, ontvang je een melding met de optie om deze goed te keuren. Zodra je dit doet, wordt het bericht weergegeven in Insights.
Als je je afvraagt hoe je een gesponsord bericht op Instagram kunt verwijderen, kun je de tag op elk moment verwijderen wanneer je de content bekijkt. Je kunt er ook voor kiezen om het in eerste instantie niet goed te keuren.
Een Instagram partnership is niet voordelig, volgens Influencer Agency kun je de volgende prijzen verwachten:
- $800 – $1.500 voor 25-50k volgers
- $1.500 – $2.000 voor 50-100k volgers
- $2.000 – $6.000 voor 100-150k volgers
- $6.000 – $10.000 voor 250k-1m volgers
- $10.000+ voor 1M+ volgers
Conclusie
Het aantal influencers op Instagram is de afgelopen jaren in rap tempo toegenomen. Samenwerken met een influencer met een grote achterban is prijzig, maar kan grote voordelen opleveren. Zo is het bijvoorbeeld handig voor meubelmakers om samenwerkingen aan te gaan met interieuradviseurs. Er is ontzettend veel mogelijk!