Campagne effectief opzetten
Het begint allemaal bij de basis: het opzetten van je campagne. En nee, dat gaat niet alleen over welke tekst je gebruikt of welk plaatje je kiest. Het gaat vooral over het doel. Wat wil je dat mensen doen als ze je advertentie zien? Naar je website gaan? Iets kopen? Een offerte aanvragen?
Zonder duidelijk doel kun je ook niet bepalen of de campagne succesvol is geweest. Dat is net als een reis beginnen zonder te weten waar je naartoe wil, dan weet je ook niet wanneer je er bent.
De tekst en de content die voor de campagne gebruikt wordt moet worden aangepast naar de boodschap die je wilt overbrengen. Daarbij is net zo belangrijk om ervoor te zorgen dat je kan meten hoe vaak je doel bereikt wordt. Denk bijvoorbeeld aan het meten van conversie acties en dat koppelen aan het juiste platform. Zolang je dat van tevoren goed instelt, bijvoorbeeld in Google Analytics, kun je ook precies bijhouden hoeveel ‘echte resultaten’ je campagne heeft opgeleverd.
Monitor resultaten tijdens de looptijd van de campagne
Tijdens de campagne zelf is het slim om mee te kijken met wat er gebeurt. Niet om alles direct om te gooien, maar juist om gevoel te krijgen bij hoe mensen reageren. Als je ziet dat veel mensen wel klikken, maar vervolgens snel weer vertrekken van je website, dan weet je: hier klopt iets niet. Misschien is de landingspagina onduidelijk of sluit de boodschap niet goed aan. Soms kun je met een kleine aanpassing al veel winst behalen.
Resultaten analyseren
Als alles achter de rug is, komt het moment van de waarheid. Wat heeft de campagne opgeleverd? Was het de investering waard? Dat zijn vragen die je niet op gevoel moet beantwoorden, maar op basis van data. Gelukkig hoef je daarvoor echt geen data-analist te zijn. Met een simpel dashboard of rapport kun je al snel zien hoe je campagne heeft gepresteerd. Wat werkte goed? Waar zat ruimte voor verbetering? En wat zou je de volgende keer anders doen?
Succes meten is niet alleen handig voor nu, maar ook essentieel voor de lange termijn. Want als je weet wat werkt, kun je daar voortaan op blijven bouwen. En dat is precies waar online marketing krachtig wordt: leren, aanpassen en steeds gerichter je doelen halen.
Een dashboard kan helpen de resultaten inzichtelijk te maken en tijd over tijd te vergelijken. Wij werken veel met Looker Studio. Hierin kan data van veel verschillende bronnen worden samengevoegd om een overzichtelijke pagina te maken met alle relevante inzichten.
Kom deze zomer nog in actie!
Naast de resultaten van een campagne is het ook goed om stil te staan bij het totaal plaatje. Hoe komt jouw bedrijf naar buiten, wat is het verhaal wat je wilt overbrengen en zijn jouw uitingen herkenbaar voor mensen? Dat allemaal nemen wij mee in onze zomeractie waarin we op de volgende 4 onderwerpen gaan inzoomen voor maar €250,-.
- Online aanwezigheid
- Visuele identiteit op online uitingen
- Tone of voice
- Storytelling
Laat je bedrijf deze zomer nog stralen! Lees hier meer.
Hulp nodig met jouw resultaten of het gehele proces van je online marketingcampagne? Neem contact op met ons!
Subscribe to stay on top
We houden ervan om onze kennis en inzichten te vertalen naar content. En dat brengen we samen in een nieuwsbrief. Elke maand weer!