Loading...
Online marketing

Nog meer mogelijkheden in Google Ads

Nog meer mogelijkheden in Google Ads poster

De klantreis is complexer dan ooit: er zijn veel paden die tot een conversie kunnen leiden. In de bestaande rapporten wordt dit soms niet gedetailleerd genoeg weergegeven. Dit kan het meten en optimaliseren van prestaties benadelen, vooral als je dit voor een app of website wilt doen. Om beter begrijpelijk te maken hoe je klanten converteren, heeft Google Ads een nieuw advertentiebestemmingsrapport geïntroduceerd.

Krijg inzicht in je prestaties met het bestemmingsrapport voor advertenties

Met het advertentiebestemmingsrapport kun je nu zien welke conversies afkomstig zijn van klikken naar je app en van klikken naar je website. Dit maakt het gemakkelijk om te begrijpen waar je klanten het meest contact met je hebben, en hoe je die betrokkenheid kunt vergroten. Bovendien kun je zien of klanten op je bedrijfsprofiel terecht zijn gekomen of voorafgaand aan een conversie een routebeschrijving naar je winkel hebben gekregen.

Stel dat je een adverteerder bent met zowel een app als een website. Met het advertentiebestemmingsrapport kun je zien dat mensen die je app hebben geïnstalleerd eerder geneigd zijn om iets te kopen dan degenen die je website alleen bezoeken. Als die bezoekers sneller converteren, is het wellicht handig om extra functies toe te voegen voor deze groep. Dit inzicht kan ook handig zijn voor je marketingstrategie.

Conversietracking kan in Google Ads gebruikt worden om aan de slag te gaan met het bestemmingsrapport voor advertenties. Om de rapporten te verkrijgen, zijn Google Analytics voor Firebase of andere analyse-apps nodig.

Het bestemmingsrapport voor advertenties is te vinden als segmentering in rapportagetabellen.

Prestatieplanner nu ook te gebruiken voor Shopping-campagnes

Met Performance Planner kun je je budget effectiever plannen. Om je campagnes nog beter te plannen en te voorspellen, ondersteunt Prestatieplanner nu Shopping-campagnes en slimme Shopping-campagnes.

Met deze update kunt je je Shopping-campagnes gemakkelijk plannen, met behulp van Prestatieplanner.

  • Pas de budget- en campagne-instellingen aan om de impact van deze wijzigingen op de prestaties te evalueren;
  • Beheer budgetten voor meerdere accounts en campagnes;
  • Speel handiger in op de komende seizoen perioden.

 

Uitgebreide conversiecategorieën en rapportages

Met conversiemeting kun je bepalen in hoeverre je advertentieklikken leiden tot waardevolle acties van klanten. Dit wordt gedaan door conversieacties toe te voegen, zoals “online aankopen” of “telefoontjes”. Voorheen konden deze conversieacties in zes categorieën ingedeeld worden, vanaf heden kunnen deze in 19 verschillende categorieën gegroepeerd worden, zoals “toevoegen aan winkelwagentje”, “leadformulier indienen”, “afspraak maken” en meer. Deze aanvullende categorieën maken het gemakkelijker om de statistieken van de conversietrechter te begrijpen op basis van je marketingdoelen.

Google Ads beveelt nieuwe categorieën aan voor al je bestaande conversieacties op de pagina Conversies. Je kunt deze suggesties bekijken en aanpassen om ervoor te zorgen dat je prestatierapporten kloppen.

Conclusie

Hoewel er al vrij veel statistieken bestaan in Google Ads, blijft het advertentieplatform voortdurend vernieuwen met nieuwe functies. Met de nieuwe rapportages en rapporten kunnen marketeers hun advertenties nog beter laten aansluiten op de behoeften van de doelgroep.

Over de auteur
Meer stories van