De afgelopen maanden brachten we thuis veel tijd door, een gegeven dat interessante mogelijkheden biedt aan de bekende social mediaplatforms. Zo introduceert Instagram nieuwe interessante functies; met Guides en IGTV ads kunnen makers nóg betere content creëren.
Instagram guides
Instagram is momenteel ‘Guides’ aan het testen, een nieuwe manier om content te delen en te consumeren. Met Guides kunnen gebruikers een gids uit verschillende posts samenstellen en van commentaar voorzien. Samenstellen kun je doen met zowel je eigen content als dat van anderen. Deze verticaal scrollende blogachtige post is een geweldige mogelijkheid om stapsgewijze handleidingen, tips en aanbevelingen te creëren.
Guides is ontstaan in de COVID-19 periode. In eerste instantie focust Instagram zich op content rondom welzijn en gezondheid, gecreëerd door deskundige makers en organisaties. Guides moet mensen vooruithelpen, die het vanwege de huidige pandemie moeilijk hebben.
Bij succes verwachten we dat steeds meer makers en organisaties gebruik zullen maken van deze functie.
Voordelen
- In een Guide kunnen makers uitgebreide en relevante content maken, dat resulteert in een langere bezoekerstijd en een doelgroep die langer benaderbaar is;
- Makers bouwen een band op met hun doelgroep, waardoor deze meer betrokken is en vaker zal terugkomen;
- Als early adopter van de functie is de kans aanwezig om door Instagram in de schijnwerpers gezet te worden;
- De functie kan als een microblog beschouwd worden; krachtige korte teksten in combinatie met relevante afbeeldingen en video’s.
Hoe zet je Guides in?
De Guides zijn momenteel nog enkel beschikbaar voor een select aantal gezondheid- en zelfzorgaccounts die door Instagram zijn goedgekeurd. Om een Guide te zien ga je naar het desbetreffende profiel waar je vervolgens een Guidespictogram ziet. Hier vind je alle Guides die een maker heeft gedeeld, net zoals het IGTV-tabblad werkt.
Guides kunnen eenvoudig gedeeld worden via Instagram Stories of door op het papieren vliegtuigicoon te klikken. Voor nu is Guides alleen nog op mobiel zichtbaar. Volgens Instagram is de functie binnenkort ook beschikbaar op de Verkennen-pagina.
IGTV ads
De populariteit van video neemt nog steeds ongekende vormen aan. In februari kondigde Instagram IGTV-advertenties aan, die we eerder in dit artikel uitlichtten.
Om bij te blijven met een concurrent zoals YouTube, lanceerde Instagram IGTV in juni 2018. Waar bij Instagram Stories gebruikers slechts een video van maximaal 30 seconden kunnen publiceren, kan een video via IGTV langer duren. Dit maakt het mogelijk om uitgebreider in te gaan op een onderwerp. IGTV ondersteunt ook verticale video’s.
De weergaven op IGTV stegen geleidelijk. Om de populariteit te vergroten, en makers te stimuleren om videocontent van hoge kwaliteit te creëren, introduceerde Instagram advertenties in IGTV. De advertenties zijn vanaf heden in te zetten en worden waarschijnlijk net als de mid-roll advertenties op Facebook Watch weergegeven, in video’s die minimaal drie minuten duren.
Wat is de kracht van IGTV?
Vanwege een aantal grote voordelen kun je overwegen om te adverteren op Instagram:
- Tegen 2022 wordt verwacht dat er meer dan 989 miljoen actieve Instagram-gebruikers zijn.
- Negentig procent van de gebruikers volgt bedrijven op Instagram.
- 16 procent van de B2C-marketeers en 9 procent van de B2B marketeers beschouwt Instagram als het belangrijkste sociale medium voor advertenties.
- Gezien YouTube een verzadigd kanaal is, is het eenvoudiger om op te vallen op IGTV.
Wat is er verder mogelijk?
Naast de nieuwe Instagram Guides en IGTV-advertenties, kun je als organisatie handig gebruik maken van een aantal functies.
- Facebook Shops
- Instagram Shops
- User Badges op Instagram Live (release binnenkort)
- Instagram Live Shopping (release binnenkort)
- Green Screen in Instagram Stories Filters
- AR Filters voor bestaande fotos en videos (release binnenkort)
- Messenger Rooms (wordt al uitgerold)
- Instagram Checkout & Shopping bij makers (wordt al uitgerold)
Onze verwachtingen
Instagram Guides lijkt een veelbelovende functie, die organisaties goed kunnen gebruiken in hun contentstrategie. Er zijn namelijk veel mogelijkheden om een verhaal over te brengen op de doelgroep. Door snel gebruik te maken van Guides, vergroten zij hun kans om voorop te lopen op de concurrent.
Hoewel Instagram een enorm aantal gebruikers heeft, is het succes van IGTV-advertenties nog niet zeker. Er zijn nog weinig cijfers en statistieken aanwezig. Met relevante content verwachten wij wel dat je impact kunt hebben op je doelgroep. We houden het zeker in de gaten!
Benieuwd hoe je deze functies effectief kunt inzetten voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op. We sparren graag over de mogelijkheden!