Loading...
Techniek

De 3 basics van iedere Google Tag Manager implementatie

De 3 basics van iedere Google Tag Manager implementatie poster
door Geert Stolk
op 24 maart 2020

Google Tag Manager is ideaal als je als marketeer of websitebeheerder minder afhankelijk wilt zijn van je developers. Maar waar begin je mee?

Wat is Google Tag Manager?

Het zit eigenlijk allemaal al in de naam: je beheert er tags mee, en het is van Google. Denk bijvoorbeeld aan dat stukje Javascript-code van Google Analytics dat op iedere pagina van je website geplaatst moet worden. Dit doe je voortaan zelf.

Waar te beginnen?

Oké, je hebt nog één keer je ontwikkelaar nodig, maar daarna kun je het in 90% van de gevallen zelf. Er moet namelijk een basiscode geplaatst worden voor Google Tag Manager (GTM), en die regelt voortaan dat al jouw stukjes code geïnjecteerd worden. Google heeft dit proces al goed omschreven, uitleg vind je hier op de Google Support-pagina.

De basics

Laten we beginnen met een aantal zaken die je altijd zou (moeten) willen meten:

  1. Google Analytics
  2. Formulieren meten
  3. Klikken naar externe websites

Google Analytics basisimplementatie

Je moet ergens beginnen, en dan is Google Analytics natuurlijk de meest voor de hand liggende optie. De nummer 2 en 3 in de lijst maken hier namelijk ook weer gebruik van.

We beginnen met het aanmaken van een nieuwe tag, niet geheel verrassend klik je daarvoor op ‘New Tag’. Geef je tag hier een logische naam, zoals ‘Google Analytics base tag’. Klik op Tag configuration, en kies voor de eerste optie: ‘Google Analytics: Universal Analytics’. Waarom je óók voor ‘Google Analytics: App + Web’ zou moeten gaan leg ik uit in een volgende blogpost.

In het veld Google Analytics Settings kun je nu een nieuwe variabele aanmaken, hier dien je de Google Analytics Tracking ID in te vullen. Wij noemen de variabele altijd UA, eventueel met achtervoegsel, zodat hij makkelijker te hergebruiken is in GTM.

Wacht nog even met klikken op save, want we gaan nog een veld toevoegen aan de variabele. Klik op More Settings > Fields to Set > + Add Field. Vul in het eerste veld onder Field Name “anonymizeIp” in (zonder de quotes) en onder Value “true” (wederom zonder quotes). Je verstuurt nu geheel volgens AVG-wetgeving geanonimiseerde data naar Google Analytics. Klik nu wel op save.

Het scherm ziet er dan ongeveer zo uit:

Google Analytics base tag

Klik nu op triggering en kies voor de bovenste optie ‘All Pages’. De Google Analytics tag zal nu op iedere pagina worden uitgevoerd.

Formulieren meten

Een van de belangrijkste zaken op je website is waarschijnlijk je contactformulier. Zeker op B2B-websites is een formulier de manier hoe bezoekers met je in contact komen. Laat dit nu precies niet standaard gemeten worden met Google Analytics. Gelukkig zijn er een aantal verschillende manieren om formulieren wel meetbaar te maken. We beginnen met de makkelijkste.

Maak weer een Google Analytics – Universal Analytics tag aan zoals in de vorige stap, maar wijzig de waarde bij Track Type nu van Page View naar Event. Je krijgt nu een aantal extra velden te zien. Je kunt zelf een logische indeling bedenken. Als Category kies je bijvoorbeeld ‘Contact’ zodat je in Google Analytics alle contact-interacties bij elkaar kunt zetten. Als Label kiezen we ervoor om {{Page Path}} als variabele mee te sturen, zo zie je eenvoudig op welke pagina het contactformulier is ingevuld. Bij Google Analytics Settings kies je nu eenvoudig voor de UA-variabele die je in de vorige stap hebt aangemaakt.

Klik onderaan op het ‘Triggering’-blok om een trigger te kiezen, en klik dan op het plusteken rechts bovenin je scherm. Geef de trigger een naam, bijvoorbeeld “contactformulier” en klik op de Trigger Configuration. Hier beginnen de opties voor het meetbaar maken van het formulier.

Optie 1: form submission

Dit is verreweg de makkelijkste optie áls het werkt. Kies bij trigger type voor Form Submission, kies voor ‘Some Forms’ en kies bijvoorbeeld als voorwaarde voor Page Path contains ‘contact’ als jouw formulier op jouwwebsite.nl/contact is geplaatst. Mocht dit niet werken, probeer dan nog even de vinkjes ‘Wait for Tags’ en ‘Check Validation’ aan te zetten.

Optie 2: bedankpagina

Mocht bovenstaande optie niet werken, kijk dan of je wordt doorverwezen naar een bedankpagina. Zo ja, dan kies je nieuwe trigger van het type ‘Page View’. Stel hem in op ‘Some Page Views’ en kies voor ‘Page Path’ contains ‘contact/bedankt’ of wat voor URL jouw bedankpagina dan ook heeft.

Optie 3: bedankbericht

Krijg je wel een melding te zien, maar opent deze geen nieuwe pagina? Kies dan voor een trigger type genaamd ‘Element Visibility’. Je kunt het ID van het formulier gebruiken, of de CSS-selector. Open in je browser de ontwikkelaarstoolbar als de bedankmelding in beeld is (meestal met de F12-toets), en inspecteer het formulier-element.

In onderstaand voorbeeld is het ID “gform_4” en de class “thankyou-form__form”.

ga formulier meten

 

Vul in GTM het ID in bij Element ID, en zet het vinkje aan bij “Observe DOM changes”. Als je geen ID hebt kies je voor de CSS Selector, en vul je onder Element Selector “.thankyou-form__form” in (zonder de quotes).

Optie 4: DataLayer.push

Als bovenstaande opties niet werken, is er altijd nog één optie die zeer betrouwbaar is gebleken. Helaas is daar wél weer een developer bij nodig. Laat de developer het volgende attribuut toevoegen aan de submit-button van het formulier:

onclick=”dataLayer.push({‘event’: ‘formSubmit’});”

Nu kun je zelf een trigger toevoegen in GTM van het type ‘Custom Event’ met de Event name “formSubmit”. GTM zal nu iedere keer deze trigger uitvoeren als er op de knop van het formulier wordt geklikt.

Klikken naar externe websites

In Google Analytics kun je zien via welke pagina’s je bezoekers de website verlaten, maar je ziet niet waar ze naartoe gaan. Het is dus erg interessant om te zien op welke externe link er dan precies geklikt wordt.

Een externe link is een link naar een website, waarvan de domeinnaam dus niet gelijk is aan je eigen domeinnaam. Een beetje omslachtige manier van uitleggen, maar dit is precies hoe we het gaan meten in GTM.

We kiezen weer voor een Google Analytics – Universal Analytics tag, en net als in de vorige stap van het Track Type ‘Event’. Geef als Category weer een mooie naam waaraan je de links kunt herkennen, bijvoorbeeld “Outbound links”. Als Action kiezen we “click outbound link” en als label willen we graag de URL zien die is aangeklikt. Klik daarvoor op het plusje naast het veld. Klik vervolgens op ‘Click URL’ uit de lijst, of als dat nog niet in de lijst staat, klik je eerst nog op ‘Build-ins’ rechtsboven in beeld. Kies vervolgens een trigger van het type ‘Just Links’. Kies in het vervolgscherm voor ‘Some Link Clicks’ en stel de voorwaarde Click URL does not contain bmade.nl (in ons geval).

Geef alles logische namen en sla het op, en je hebt je outbound link tracking ingesteld!

Wil je meer weten over Google Tag Manager? Laat het ons weten!

Geert Stolk
Over de auteur
Over de auteur
Geert Stolk

Lead Online Marketeer

Meer stories van Geert Stolk