Facebook kondigde al eerder aan dat het aantal advertenties per pagina beperkt zou worden. Door het volume te beperken zal dit adverteerders helpen de kosten laag te houden en de prestaties hoog te houden, aangezien de machine learning en personalisatie-opties van het systeem ervoor zorgen dat hoge volumes niet meer nodig zijn.
Limiet voor aantal advertenties
Hoewel vorig jaar werd verwacht dat alleen grote bedrijven met meer dan 100.000 advertenties per maand zouden worden beïnvloed, is het duidelijk dat dit niet helemaal het geval is. Dit zijn de nieuwe advertentielimieten voor het maximumaantal weer te geven advertenties:
250 advertenties per pagina voor kleine tot middelgrote pagina’s
Dit zijn pagina’s met minder dan 100.000 aan advertentie-uitgaven, in de maand waarin de meeste uitgaven in de afgelopen twaalf maanden zijn gedaan.
1.000 advertenties per pagina voor middelgrote en grote pagina’s
Dit zijn pagina’s met advertentiekosten variërend van $100.000 tot $1 miljoen in de maand.
5.000 advertenties per pagina voor grotere pagina’s
Dit zijn pagina’s met $1 miljoen tot $10 miljoen in de maand.
20.000 advertenties voor de grootste pagina’s
Dit zijn pagina’s met meer dan $10 miljoen aan advertentie-uitgaven in de afgelopen 12 maanden.
Met machine learning, verbeterde algoritmen en opties zoals dynamische advertenties wordt het bedrijven mogelijk gemaakt om minder campagnes uit te voeren, en misschien maken beperkingen op het advertentievolume het gemakkelijker voor advertenties om sneller te worden goedgekeurd. Over het algemeen zijn limieten niet handig voor adverteerders, vooral niet als je wilt opschalen.
Ook op Facebook heeft iOS 14 zijn intrede gedaan
Er is veel te doen geweest over de lancering van iOS 14, die gebruikers vraagt om zich aan te melden voor gegevensverzameling. Zij hoeven niet meer proactief te zijn en zelf op te zoeken hoe ze zich kunnen afmelden. Hoewel deze update in theorie goed was voor de privacy van gebruikers, is het niet zo geweldig voor adverteerders op Facebook.
Gezien je doelgroep zich nu automatisch kunt laten afmelden voor gegevensverzameling, betekent dit dat je hen geen retargeting-campagnes kunt laten zien, op basis van acties die op je websites of landingspagina’s zijn ondernomen. Dat betekent dat het lastig wordt om resultaten te behalen met retargeting, Facebook wordt vooral mobiel gebruikt. Facebook gaf aan rekening te houden met deze bedrijven.
Facebook herinnert gebruikers er ook aan hoe hun informatie op Facebook wordt gebruikt, en lichtte hun functie Off-Facebook Activity uit. Deze toont hen een samenvatting van de activiteiten die bedrijven naar Facebook sturen, zodat gebruikers dit kunnen weigeren.
Via deze methodes hield Facebook rekening met:
- Facebook vroeg relevante bedrijven een nieuw advertentieaccount aan te maken dat is bedoeld voor het uitvoeren van app-installaties voor iOS-gebruikers;
- Ze herinnerden adverteerders eraan dat het genereren van inkomsten via het Audience Network waarschijnlijk zal afnemen.
Facebook benadrukte dat advertentieprestaties op sommige plaatsen waarschijnlijk negatief benadeeld zouden worden door de update, daarom moeten campagnes zorgvuldig in de gaten gehouden worden.
Facebook Business Suite aangekondigd
De nieuwe Business Suite van Facebook is onlangs aangekondigd. De Business Suite is een enkel dashboard voor je gekoppelde Facebook- en Instagram-accounts, waarmee je op één plek content kunt plaatsen, berichten kunt sturen, adverteren en inzichten kunt bekijken.
Het is ontworpen om het beheerproces van sociale media eenvoudiger te maken. Als je berichten wilt plannen die tegelijkertijd naar je Facebook- en Instagram-volgers gaan, kan dat nu. Het is ook handig voor een totaaloverzicht van je prestaties voor de twee platforms, vooral als je wilt vergelijken wat wel werkt en wat niet.
Om Business Suite te gebruiken heb je geen speciale toegang nodig, je komt er automatisch terecht wanneer je business.facebook.com bezoekt.
Conclusie
Met de nieuwe Facebook-updates hebben adverteerders aan de ene kant meer controle, maar aan de andere kant ook meer beperkingen. Het is essentieel voor merken en marketeers om op de hoogte te zijn van alles wat van invloed kan zijn op hun advertentiecampagnes.
Het blijft spannend wat de rest van dit jaar zal brengen, en of Facebook nieuwe beveiligings- en privacybeperkingen introduceert.