De grote bedrijven hebben vaak een groot marketingbudget. Bannering, TV-commercials, radiospotjes, alles is dan mogelijk. Als klein of startend bedrijf is dat toch lastiger. Hieronder 12 tips om toch te starten met marketing, zonder dat het geld kost.
Geen budget, toch meer klanten. Hoe doe je dat?
De grote bedrijven hebben vaak een groot marketingbudget. Bannering, TV-commercials, radiospotjes, alles is dan mogelijk. Als klein of startend bedrijf is dat toch lastiger. Hieronder 12 tips om toch te starten met marketing, zonder dat het geld kost.
1. Benader actief je klanten. Los bijvoorbeeld een probleem op van een klant zonder dat hij er om vraagt. Dat maakt indruk.
Een van de eenvoudigste manieren om dit te doen is via Twitter. Potentiele klanten uiten frustraties of tweeten een vraag. Reageer snel en laat zien dat je de oplossing voor hem hebt. Het zal niet iedere keer direct een klant opleveren, maar hoe beter je iemand helpt, hoe groter de kans is dat hij uiteindelijk bij je terugkomt.
2. Beloon klanten die een klacht melden. Een goede klachtenafhandeling betekent weer een tevreden klant.
Vooral relevant voor webshops, maar ook bijvoorbeeld dienstverleners. Bedrijven zien klagende klanten als vervelende tussenkomst van de dagelijkste praktijk, maar eigenlijk is dit een kans om je dienstverlening te verbeteren. Onthoud dat een tevreden klant nieuwe klanten genererend en een ontevreden klant je juist klanten kost!
3. Maak nieuws. Schrijf een persbericht. Bijvoorbeeld een jubileum, de zoveel miljoenste klant, nieuwe inzichten. Etc.
Als er iets veel pubiciteit oplevert is het wel in het nieuws komen. Dus moet je nieuws maken. Graaf eens in je statistieken, wat kun je ontdekken? Heb je toevallig de honderdduizendste klant bijna verwelkomt op je website? Geef hem een applaus, zet het op je website en schrijf een persbericht, je nieuwe webshopnu al honderdduizend klanten!
4. Laat nieuwe klanten je product alvast ervaren. Zet bijv. een demo op je website die de voordelen toont.
Verkoop je TV’s? Dan zit er ongetwijfeld een mooie TV tussen met 3D ondersteuning, internetaansluiting en allerlei mooie mediaspeler opties. Doe eens iets meer dan een korte opsomming van eigenschappen en maak bijvoorbeeld een filmpje van de TV in actie. Zet het op YouTube, plaats het filmpje op je website en extra aandacht gegarandeerd.
5. Win een prijs, schrijf je in voor wedstrijden. Beste website, webshop, minst gehate webcare.. er zijn er genoeg.
Bekende prijzen zijn de Thuiswinkel Awards en website van het jaar verkiezing. Daar doen dan ook veel websites aan mee. Als dat te hoog gegrepen is kun je natuurlijk ook bij wat minder bekende prijsuitreikingen gaan kijken. Neem een uurtje de tijd voor wat research en ongetwijfeld is er ook in jouw branche het een en ander te winnen.
6. Geef een prijs weg. Ok, niet helemaal no-budget, maar een originele prijs hoeft niet duur te zijn!
Zelf geen prijs gewonnen? Geef dan een prijs weg. Iedereen wil iets winnen. Dat kan een product zijn uit je eigen assortiment, maar eventueel ook een dienst. Geef bijvoorbeeld een eerste ‘scan’ of onderzoek weg. Het moet op zichzelf nuttig genoeg zijn, maar mag daarnaast ook best een introductie zijn tot je eigen dienstverlening.
7. Verrijk je e-mailbestand. Vraag simpelweg aan klanten hun gegevens aan te vullen. Een schat aan info.
Een van de handigste manieren is een e-mail sturen aan je klantenbestand waarin al hun gegevens (die ze zelf ooit hebben opgegeven) staan. Vraag je klanten op hun gegevens te controleren en zet daarbij ook een aantal lege velden, bijvoorbeeld voor leeftijd of woonplaats als je die nog niet weet. knopje erbij met “gegevens aanvullen / wijzigen” en je zult versteld staan hoeveel klanten dit doen.
Optie 2 is er een kleine incentive opzetten. Stel een enquete op die mensen in kunnen vullen en beloof bijvoorbeeld een korting op de volgende aankoop.
8. SEO, investeer wat tijd en klim langzaam omhoog in de resultaten.
Je moet natuurlijk wel enige kennis hebben van zoekmachines, maar een groot deel kun je zelf doen. experimenteer met het plaatsen van linkjes op andere sites en het verbeteren van je content. Bekijk iedere week de resultaten en klim zo langzaam maar zeker omhoog in de zoekresultaten. Zie je dat het loont, dan kan het de moeite zijn om eens met een SEO-bureau te praten om een grotere slag te maken.
9. A/B-testen. Met Google Content Experiments test je gratis welke variaties van je pagina beter werken.
Google Website Optimizer zit tegenwoordig standaard in Google Analytics verwerkt. heb je doelen ingesteld in Google Analytics? Dan kun je deze direct gebruiken in je nieuwe experiment.
10. Ga bloggen, en dan waar jij verstand van hebt. Relevante content is goed voor Google en goed voor social.
Versie content wordt over het algemeen leuk gevonden door Google. Het is een natuurlijke manier om jouw favoriete zoekwoorden te verwerken in je site. Niet geheel onbelangrijk: als je goede artikelen schrijft zullen mensen hier naartoe gaan linken. Meer verkeer vanuit social media en meer inkomende links voor Google. Dubbel resultaat dus.
11. Ga alle bestaande communicatiemiddelen nog eens na. Vernoem je overal je website duidelijk?
Breng je een (offline) folder uit? Een vakblad? Misschien een digitale nieuwsbrief? Kijk nog eens na of je in al je uitingen wel goed je eigen website promoot. Niet alleen een linkje, maar ook een duidelijk call-to-action. Waarom zou iemand de moeite moeten nemen om naar de website te gaan? Dat moet direct duidelijk zijn.
12. Haak in op het moment. Veel tweets over #ladygaga? Meldt even dat zij vast ook jouw product gebruikt..
Dat betekent niet dat je alle trending topics moet misbruiken. Houd het wel relevant. Als je niets met Lady Gaga te maken hebt, hou je er dan ook buiten. Verkoop je telefoons en staat ze toevallig met een goed verkopende telefoon op de foto? Dan heb je reden om te tweeten.