BLiSians hebben de mogelijkheid een dag per jaar te besteden aan een maatschappelijke opdracht. Dit jaar kreeg ik de mogelijkheid om in de techniekweek van het Insula College een groep leerlingen kennis te laten maken met mijn vakgebied: interaction design.
Mini designsprint
Na een korte presentatie over interaction design gingen we aan de slag met een mini designsprint. Om de leerlingen een beeld te geven van waar een interaction designer zich dagelijks mee bezighoudt, heb ik een aantal elementen uit de Design Sprint van Google Ventures genomen. Normaal beslaat dit proces vijf dagen maar nu deden we het in drie uur, een flinke uitdaging dus!
Van idee naar concept
In groepjes van vier gingen de leerlingen aan het werk. Dit ging niet zonder slag of stoot, want sommige leerlingen werkten liever alleen. In ons vak werk je echter altijd in een team, dus ook vandaag werd er in teams gewerkt. Ieder groepje mocht een idee voor een app of website bedenken om uit te werken. Er werden een aantal coole games bedacht, maar ook een VR-rijschool, dicteerfunctie voor whatsapp en een app om direct tickets voor theater, festivals en de bioscoop te bestellen.
Hierna gingen de teams individueel aan de slag met het schetsen van hun idee. Op deze manier kun je je goed focussen op de oplossingen en kom je meestal tot het beste resultaat. De schetsen werden vervolgens in de teams besproken en de beste elementen werden verwerkt in een wireframe prototype.
Met de gratis tool www.wireframes.cc werkten ze vervolgens hun concept uit op hun eigen MacBook Air laptops. Het was erg leuk om te zien hoe groepjes met de beperkte mogelijkheden van deze tool toch heel mooie visuele mockups van hun game maakten.
Aan het einde van de workshop was het tijd voor het grote moment: pitchen aan de klas. Wauw, ik stond versteld van de kwaliteit van de presentaties en de gemaakte concepten! De presentaties liepen gesmeerd, het was wel duidelijk dat ze dit vaker doen op het Insula College.
Leerzaam en leuk
Ik vond het fantastisch om mijn vak onder de aandacht te brengen bij deze leerlingen. Het vak interaction design is bij weinig tieners bekend, en mag dus best wel wat meer onder de aandacht gebracht worden. Wel werken deze leerlingen in praktijklessen regelmatig met de ontwerpcirkel, een vergelijkbaar proces als de designsprint. Nu leerden ze deze principes toe te passen op een digitale oplossing. De motivatie en drive van de leerlingen was fantastisch om mee te maken. En de opmerking van een van de leerlingen: ‘meneer, ik wil ook doen wat u heel de dag doet!’ zal me dan ook nog lang heugen.
Dit soort initiatieven verruimt de blik op techniek.
Ruud Maasdam, Leeraar techniek van Insula College
Het was een geslaagde middag. Geweldig om een kijkje te mogen nemen in het leven van een interaction designer. Door dit soort initiatieven wordt het blik op techniek verruimd. Leerlingen hebben er behoefte aan om kennis te maken met technieken die worden aangeboden tijdens de regulieren technieklessen. Op deze manier is school niet alleen leuker, maar zeker interessanter en leerzamer.