Loading...
Online marketing

Deze features zijn onmisbaar voor startende adverteerders

Deze features zijn onmisbaar voor startende adverteerders poster

Google Ads kan vrij gecompliceerd zijn voor beginnende adverteerders. Er moeten allerlei keuzes gemaakt worden, waar een ondernemer niet altijd tijd en middelen voor heeft. Met de Smart Campaigns van Google Ads kan een adverteerder snel van start gaan.

Wat zijn Smart Campaigns?

Al in 2011 introduceerde Google AdWords Express, dat het geavanceerde advertentieplatform eenvoudiger en intuïtiever moest maken. In 2019 werd het opgenomen in de Google Ads suite, als één van de te kiezen campagnetypes.

Smart Campaigns stelt kleine ondernemingen en startende adverteerders in staat om automatisch advertenties te maken, gebaseerd op de gekozen doelgroepen en doelen. De campagnes zijn vrijwel volledig geautomatiseerd, dat handig is voor organisaties met een klein budget en een ontbrekende knowhow. Binnen een kwartier kan een campagne live staan.

Een slimme advertentie wordt weergegeven wanneer potentiële klanten in je getargete locatie op zoek zijn naar woorden of woordgroepen, die gerelateerd zijn aan je bedrijf. Deze zoekopdrachten worden op Google of Google Maps uitgevoerd. Ook bezoekers die niet in de buurt zijn, kunnen een advertentie te zien krijgen. Zij gebruiken zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het bedrijf en de locatie van het bedrijf.

Dankzij Machine Learning en de gekozen doelen, worden de advertenties aan de juiste doelgroep vertoond.

Nadelen

Hoewel Smart Campaigns met weinig inspanning gecreëerd kunnen worden, zijn er ook een aantal nadelen:

  • Door Google aan de wielen te laten draaien, geef je de controle weg over je advertenties en budget. Dit is vooral nadelig voor adverteerders die liever zelf de controle behouden;
  • De datarapporten in Smart Campaigns zijn minder uitgebreid dan in de reguliere campagnes;
  • Je kunt minder invloed uitoefenen op waar je advertenties geplaatst worden;
  • Er zijn weinig optimalisatiemogelijkheden.

Slimme campagnes nog slimmer

Om nog meer potentiële klanten te bereiken, introduceert Google een aantal nieuwe functies:

Direct aanmelden via de mobiele app

In de nieuwe Google Ads app kunnen Smart Campaigns eenvoudig beheerd worden, en advertenties met enkele klikken live gezet worden. De app is zowel voor Android als iOS te downloaden.

De nieuwe app functie is momenteel beschikbaar in een beperkt aantal landen, waaronder Nederland!

Tijdelijk gratis zichtbaarheid op Google Maps

Maandelijks maken meer dan een miljard mensen gebruik van Google Maps: zij zoeken naar allerlei bestemmingen, routes en bedrijven. Om als organisatie op te vallen tijdens deze zoektocht, kunnen zij gesponsorde ‘pins’ inzetten. Hiermee kunnen zij specifieke diensten uitlichten.

Om bedrijven weer te laten floreren en het aantal bezoekers te vergroten, rekent Google in september 2020 geen kosten voor klikken, telefoontjes en verkopen, die deze gesponsorde pins teweeg hebben gebracht. Momenteel kunnen adverteerders met een Google Mijn Bedrijf-account de functie gebruiken.

Direct je advertentieprestaties zien op Google.com

Google heeft de rapportagefunctie toegankelijker gemaakt. Zo kun je met een snelle zoekopdracht direct zien wat de status van een Smart Campaign is, hoe deze presteert en hoe de advertentie eruitziet voor bezoekers van Google.

Je vindt ze door in te loggen in het desbetreffende Google Ads-account en te zoeken naar ‘Mijn advertenties’, of door te googelen op ‘Google Ads’.

Bepaal wanneer advertenties weergegeven worden

Om kleine ondernemingen meer controle te geven over hun zoekwoorden en meer mensen te bereiken, kunnen zij voortaan gebruik maken van zoekwoordthema’s. Google laat dan advertenties zien aan mensen die op zoek zijn naar gerelateerde zoektermen. De zoekwoordthema’s kunnen op elk moment gewijzigd of verwijderd worden. De functie wordt de komende weken uitgerold.

zoekwoord thema's

Zijn dit soort advertenties nuttig?

Google Smart Campaigns zijn handig voor ondernemingen en organisaties met weinig advertentiekennis. Doordat er weinig handelingen nodig zijn, kunnen zij snel bezoekers aantrekken en meer verkopen genereren.

Is er genoeg tijd beschikbaar en meer behoefte aan zekerheid? Dan is het toch raadzaam om gebruik te maken van de uitgebreidere functies van Google Ads. Wij laten je graag zien wat er mogelijk is. Neem contact met ons op.

Over de auteur
Meer stories van