Loading...
Online marketing

Google Ads updates in een bijzondere tijd

Google Ads updates in een bijzondere tijd poster

Bedrijven over de hele wereld hebben het nog steeds lastig door de coronacrisis. Lokaal zijn de maatregelen verschillend, waardoor organisaties zich snel moeten aanpassen. Met nieuwe updates steunt Google Ads deze bedrijven.

Anticipeer op de drukte tijdens feestdagen met slimme Shopping-campagnes

Tijdens de feestdagen wordt Google volop ingezet om online winkelaankopen te doen. Om hierop in te spelen, komt Google met een aantal nieuwe functies voor slimme Google Shopping-campagnes. Deze nieuwe functies helpen om de zichtbaarheid van nieuwe klanten te vergroten, producten onder de aandacht te brengen en meer inzicht te krijgen in de advertentieprestaties.

In juli introduceerde Google Ads verbeteringen aan de Smart Shopping-campagnes. Dankzij een nieuw acquisitiedoel moet het nog eenvoudiger zijn om nieuwe klanten te winnen. Zo is het nu mogelijk om een waarde mee te geven aan een conversie. De Smart Shopping-campagne wordt vervolgens geoptimaliseerd om de conversiewaarde van online verkopen te maximaliseren. Bedrijven zien veel succes dankzij de inzet van slimme Shopping-campagnes. Zo hielp Merkle, een marketingbureau, een kledingbedrijf met het behalen van betere resultaten. Met de Smart Shopping-campagnes werd er verkeer gegenereerd naar 36% van de voorraad en de omzet maar liefst dertien keer vergroten in de categorie jurken.

Van de mensen die online winkelen, gaf 85% aan dat productinformatie en afbeeldingen belangrijk voor hen zijn bij de winkel- en merkkeuze. Dankzij een nieuwe look in dynamische displayadvertenties is het uitlichten van je topproducten nog eenvoudiger.

Deze nieuwe formaten tonen nu je bedrijfsnaam naast je logo, om zo je merk duidelijk te onderscheiden. In de meeste advertentieformaten is de kop nu beter zichtbaar, dat handig van pas kan komen tijdens de feestdagen. Wanneer er duidelijke merkrichtlijnen aanwezig zijn, kunnen HTML5 banners gebruikt worden om het uiterlijk en de uitstraling van de advertenties volledig naar eigen wens in te vullen.

Frequentierapportages nuttiger voor videocampagnes

Frequentie is een belangrijke graadmeter voor het succes van elke advertentiecampagne, en daarom krijgen videocampagnes hier veel aandacht voor. Het is bekend dat een te hoge frequentie irritatie kan opwekken bij consumenten, en dat een te lage frequentie de prestaties van je campagne in gevaar brengt.

Om een beter inzicht te krijgen in de frequentieprestaties van videocampagnes en videoadvertenties, introduceert Google drie nieuwe statistieken: frequentieverdeling, wekelijkse gemiddelde frequentie en maandelijkse gemiddelde frequentie.

Wat kun je ermee?
Frequentieverdeling maakt inzichtelijk hoeveel mensen je advertentie gezien hebben tijdens de door jouw geselecteerde periode. Deze bestaat uit 6 mogelijke splitsingen, die aangeven hoeveel mensen je advertenties minstens zo vaak hebben gezien: 1 keer of meer dan 2,3,4,5 of 10 keer. Ze laten een beter beeld zien van de frequentie van je campagne, die mogelijk verloren gaat bij een gemiddelde vertoningsfrequentie.

Als je wilt zien hoe vaak je advertenties gedurende een bepaalde periode aan mensen worden weergegeven, kies je de gemiddelde vertoningsfrequentie per gebruiker. Deze statistiek maakt duidelijker hoe je wekelijkse of maandelijkse gemiddelde frequentieprestaties in de loop van de tijd veranderen, door een overzichtsperiode van 7 of 30 dagen te maken voor elke datum in een bepaald tijdsbereik.

Gebruik deze statistiek tijdens een campagnevlucht om bij te houden hoe de wekelijkse of maandelijkse frequentie van je campagne presteert. Of bekijk, nadat een campagne is afgelopen, trends in wekelijkse of maandelijkse frequentie.

Met Ads on Air zie je de nieuwste Google Ads producten

Op zoek naar meer informatie over de producten die Google aankondigt? Google kondigt Ads on Air aan; een nieuw videokanaal waar je dieper kunt kijken naar de nieuwste productinnovaties, gepresenteerd door experts van Google. Kijkers ontvangen praktische tips en verhalen van succesvolle adverteerders met deze nieuwe tools.

De volgende updates komen langs:

  • Maak advertenties aantrekkelijker met afbeeldingsextensies;
  • Bereik tot wel 3 miljard actieve gebruikers per maand met Discovery-advertenties;
  • Slimme Shopping-campagnes zijn handig tijdens de feestdagen;
  • Ook kleine bedrijven kunnen slimme campagnes inzetten;
  • Relaties kunnen verbeterd worden met Customer Match;
  • Ontdek praktische tips voor veel meer producten voordat ze worden aangekondigd.

Meer transparantie voor websitebezoekers

Veel adverteerders zetten gepersonaliseerde advertenties in die gericht zijn op de behoeften en interesses van de websitebezoeker. Bij Google Ads kunnen adverteerders gebruik maken van aangepaste doelgroepen, waarmee ze hun advertenties kunnen laten zien aan mensen met bepaalde interesses en onderwerpen waarop gezocht wordt.

Gezien privacy een belangrijk thema voor veel mensen is, verwachten zij meer transparantie en controle. Daarom komt Google Ads nu met advertentie-instellingen, waarmee gebruikers kunnen zien hoe hun advertenties gepersonaliseerd worden en de optie hebben om zich te kunnen afmelden.

Beheer accounts met de Google Ads API

Sinds afgelopen maand is de Google Ads API beschikbaar voor adverteerders en ontwikkelaars. Hiermee kun je tools bouwen om je bedrijf op schaal te ondersteunen met nieuwe mogelijkheden en efficiëntie-updates.

Met de Google Ads API zie je sneller wanneer nieuwe functies en updates voor tools zoals aanbevelingen en lokale campagnes uitgebracht worden. Google Ads heeft ook verbeteringen aangebracht in bestaande functies zoals de Zoekwoordplanner, wijzigingsgeschiedenis en facturering. Campagnes kunnen eenvoudiger beheerd worden en daarnaast wordt de productiviteit verhoogd.

TV in Bereikplanner rolt uit naar meerdere landen

Met TV in Bereikplanner ontdek je een ideale combinatie tussen tv en YouTube. Met de functie kun je het bereik van je videocampagnes vergroten en de frequentie ervan verbeteren. Google Ads laat je historische gegevens van tv-campagnes zien, en combineert deze met YouTube data om zo een optimale videocampagne samen te stellen. De functie was al beschikbaar in de VS en Japan, en sinds kort ook in Vietnam. Meerdere landen zullen volgen.

Geavanceerde contexttargeting op YouTube

YouTube zet machine learning in om Geavanceerde contexttargeting mogelijk te maken. Het verschaft meer inzicht in elk kanaal op YouTube zoals analyse van videoafbeeldingen, geluid, spraak en tekst. Met zogeheten ‘line-ups’ kunnen adverteerders hun content laten zien op basis van specifieke onderwerpen, culturele gebeurtenissen of populariteit. Voor de beautysector zijn dit interesses als gezicht, nagels en haar. Hiermee kunnen er nog betere resultaten behaald worden. Met de nieuwe dynamische line-ups kan het bereik gemaximaliseerd worden. Adverteerders hebben daardoor een relevanter en empathischer beeld van hun doelgroepen.

Conclusie

Het advertentiesysteem van Google Ads wordt steeds beter en er wordt veel aandacht besteed aan de werking van alle functies en toepassingen. Ook in deze tijd doet het advertentieplatform er alles aan dat adverteerders zo relevant mogelijk kunnen adverteren. Met de nieuwe updates kunnen zij hun advertenties nog effectiever maken.

Over de auteur
Meer stories van