Loading...
Online marketing

Facebook Groups handig inzetten als bedrijf

Facebook Groups handig inzetten als bedrijf poster

De afgelopen jaren is het waarschijnlijk wel opgevallen dat steeds meer Facebookgroepen van bedrijven opduiken. Deze geven toegang aan iedereen die lid wil worden of geven enkel toegang aan betalende klanten. Er zijn een paar belangrijke redenen aan te wijzen voor de toename van het aantal Facebookgroepen.

Bouw langdurige relaties met klanten op

Facebookgroepen zijn over het algemeen waardevol, maar ze creëren pas echt impact wanneer ze worden opgenomen in een marketingstrategie. Een bijkomend voordeel van een Facebookgroep voor je merk is de community die er omheen gebouwd wordt. Dit maakt je merk en producten nog waardevoller voor klanten.

Het is ook een handig middel voor de salesfunnel: je wilt niet dat mensen één keer iets kopen, maar ervoor zorgen dat ze steeds terugkomen voor aankopen. Met Facebookgroepen kun je de klantloyaliteit bevorderen. Door een-op-een met klanten te communiceren leren ze de personen achter je merk beter kennen, dit zorgt voor een betere verstandhouding.

Vergroot je organische bereik

In 2018 heeft Facebook een algoritme uitgerold dat bekend staat als ‘Facebook Zero’. Dit is waarschijnlijk de reden waarom Facebookgroepen veelvuldig langskomen in de nieuwsfeed. Mensen zijn vaak zeer actief in de groepen waar ze lid van worden, en het is een belangrijk onderdeel van het gevoel van gemeenschap waar ze naar op zoek waren.

Groepscontent heeft daarom een ​​aanzienlijk beter organisch bereik dan standaardpagina’s. Je kunt op beide plaatsen exact dezelfde content plaatsen, maar de berichten in een groep zullen een groter bereik en meer betrokkenheid laten zien. Facebookgroepen kunnen mooie resultaten opleveren, wanneer je de juiste content aan de juiste mensen laat zien.

Wat is het verschil tussen een Facebookpagina en groep?

Waarom zou je een Facebookgroep aanmaken en wat is het verschil? Je bedrijfspagina is in feite het profiel van je bedrijf. Het bevat informatie en recensies over je bedrijf, je kunt een virtuele winkel opzetten en de grootste focus ligt op de content die je plaatst. Andere mensen kunnen berichten op je pagina plaatsen, maar deze is verborgen op een apart tabblad waar gebruikers naar moeten zoeken. Alle pagina’s zijn standaard openbaar, maar je kunt bepaalde gebruikers uitsluiten om interactie aan te gaan.

Een groep is een plek op Facebook waar gebruikers lid kunnen worden om regelmatig met anderen in contact te komen. Alle groepsberichten worden weergegeven in de groepsfeed en de grootste nadruk ligt op interactie, dit bevordert een gemeenschapsgevoel. Groepen kunnen privé zijn. Mensen zullen eerder relaties aangaan met andere via deze groepen, niet alleen met jou, maar ook met andere gebruikers via groepen. Omdat deze groepen semi-privé zijn, kan er exclusieve content gedeeld worden.

Andere manieren om Facebookgroepen in te zetten

  • Als klantenservice;
  • Als een plaats om fans te verbinden;
  • Als een forum om feedback te ontvangen;
  • Leads overtuigen om klant te worden;
  • Als een manier om bètatesters, merkambassadeurs en partners te vinden.

Conclusie

Gezien het dalende bereik van reguliere bedrijfspagina’s (Facebook stimuleert betaalde advertenties), ontkom je er eigenlijk niet aan om ook Facebook Groups in te zetten. Dat is helemaal niet erg: je kunt het zien als een extra communicatiekanaal waarmee je op meerdere manieren interactie aan kunt gaan met je doelgroep.

Succesvol Facebook inzetten voor je merk? Wij helpen je graag.

Over de auteur
Meer stories van