Belangrijke update voor webmasters: Google introduceert twee nieuwe linkattributen. Met de nieuwe attributen begrijpt de zoekmachinegigant nog beter welke relatie een bepaalde link met je website heeft.
Nofollow
Het nofollow-attribuut werd 15 jaar geleden al geïntroduceerd door Google om spamreacties tegen te gaan. Daarnaast werd het een bekende methode voor ontwikkelaars om betaalde of gesponsorde links te markeren. Dankzij de update kan Google de links op het web beter analyseren, ook wanneer er naar jouw website gelinkt wordt met attributen.
De volgende attributen zijn nieuw en kun je als rel-kenmerk toevoegen aan de broncode van je website:
rel=”sponsored“: dit attribuut identificeert betaalde plaatsingen, zoals sponsordeals en advertenties.
rel=”ugc“: Hiermee identificeer je links die geplaatst worden door jouw websitegebruikers, zoals reacties en forumposts. Het is verstandig om dit attribuut weg te halen uit links die zijn geplaatst door personen die bijdragen van hoge kwaliteit hebben geleverd.
Het nofollow–attribuut bestond al geruime tijd. Zet rel=”nofollow“ in wanneer de link geen relatie heeft met je website of wanneer je niet wilt dat de gekoppelde pagina gevolgd wordt door de webcrawler van Google.
Handig om te weten
Wat verder voor webontwikkelaars en marketeers handig is om te weten:
- Je huidige nofollows hoef je niet te wijzigen, ook niet wanneer je naar betaalde of gesponsorde links verwijst. Google prefereert wel om een rel=”sponsored” te gebruiken.
- Je kunt meerdere rel waardes gebruiken voor een link. Bijvoorbeeld: rel=”ugc sponsored” wanneer je wilt aangeven dat een link content bevat van websitegebruikers en ook nog een betaalde plaatsing is.
- Het is niet erg wanneer je per ongeluk een verkeerd attribuut gebruikt. Wanneer je een UGC of non-ad link markeert als ‘sponsored’, zal dit geen impact hebben voor jezelf, wel voor de website waar je naartoe linkt. Op SEO-gebied is er weinig verschil in de impact die de verschillende attributen maken, hoewel Google het prettig vindt dat je een linkattribuut meegeeft, zodat Google beter de achtergrond van links begrijpt.
- Het nofollow-attribuut is geen betrouwbare manier om pagina’s niet de laten indexeren door zoekmachines. Gebruik daarvoor het robots.txt-bestand, metatags, of beveilig de pagina met een wachtwoord.
Voorlopig zijn de nieuwe attributen vooral handig voor Google, maar is er nog weinig bij te winnen voor publishers en website-eigenaren. In de toekomst is het wel te verwachten dat Google de verschillende attributen toch anders gaat behandelen. Zo kan user generated content bijvoorbeeld toch waardevolle links bevatten, waardoor ze wellicht iets meer SEO-waarde zullen krijgen dan sponsored– of nofollow-links.
De nieuwe attributen zijn werkzaam sinds dinsdag 10 september 2019.