LinkedIn heeft enkele nieuwe functies aangekondigd: gebruikers kunnen Stories uploaden, videogesprekken integreren en het wordt gemakkelijker om de zoekfunctie te gebruiken. Deze vrij grote veranderingen komen vier jaar nadat de laatste aanpassing in het ontwerp en de interface was doorgevoerd. Hoewel sommige van de nieuwe functies al in een aantal landen is uitgerold, is het plan van LinkedIn, dat eigendom is van Microsoft, om alle nieuwe functies in de komende maanden wereldwijd te lanceren.
Meer mogelijkheden om te videobellen
Met de nieuwe videogespreksfunctie maakt LinkedIn het mogelijk om videogesprekken te voeren via Microsoft Teams, Zoom of BlueJeans. Het zakelijke netwerkplatform geeft ook aan dat de nieuwe functie bedoeld is om gebruikers te helpen naadloos over te schakelen van een normale chat naar een videochat voor betere communicatie. De nieuwe functie is toegankelijk voor alle gebruikers en is direct naast het berichtenvenster zichtbaar waarop ze kunnen klikken om een videogesprek te beginnen. Net als veel andere videobelplatforms die in het COVID-19 tijdperk populair zijn geworden, biedt de functie op LinkedIn ook opties zoals het plannen van video-oproepen op een bepaald tijdstip, en het delen van de videolink.
Stories
LinkedIn Stories, de andere grote update die het bedrijf nog niet zo lang geleden uitbracht, stelt gebruikers in staat om te laten zien wat er in hun dagelijkse leven gebeurt. Gebruikers kunnen vervolgens dagelijkse evenementen en functies uitlichten, zonder zich zorgen te hoeven maken dat deze permanent aan hun functieprofiel worden gekoppeld. De verhalen duren maximaal 24 uur. In eerste instantie wordt de functie uitgerold voor gebruikers in de Verenigde Staten, Australië, Brazilië, Frankrijk, Nederland, Canada en de Verenigde Arabische Emiraten. Later volgen andere landen. Naast foto’s mogen gebruikers ook een kleine video van maximaal 20 seconden in hun verhalen uploaden.
LinkedIn Messaging verbeterd
Het aantal privéberichten dat tussen LinkedIn-leden wordt verzonden, is de afgelopen vijf jaar meer dan verviervoudigd.
Om hierop voort te borduren, komt LinkedIn met nieuwe messaging functies:
- Beheer in bulk: selecteer meerdere berichten om ze te archiveren, te verwijderen of als gelezen te markeren;
- Wijzig/verwijder: wijzig of verwijder een bericht nadat deze verzonden is;
- Reageer snel op berichten met een emoji;
- Videovergadering: schakel het gesprek van chat naar face-to-face met Microsoft Teams, BlueJeans of Zoom.
Binnenkort komt LinkedIn ook nog met een donkere modus.
Conclusie
Een update van dit formaat is erg belangrijk voor LinkedIn, om bij te blijven met andere grote social mediaplatforms. Het zakelijke platform is weer een stukje gebruiksvriendelijker, dankzij functies die we al op Instagram en Facebook zagen. Het biedt goede kansen voor gebruikers om hun onderneming of bedrijf in de schijnwerpers te zetten.