Loading...
Online marketing

Nieuwe groeikansen voor kleine ondernemingen met Facebook Shops

Nieuwe groeikansen voor kleine ondernemingen met Facebook Shops poster

Facebook Shops is de nieuwste tool van Facebook op het gebied van social commerce. Het stelt zelfs de kleinste bedrijven in staat om enorm te kunnen groeien. Volgens Mark Zuckerberg hebben deze bedrijven dezelfde tools tot hun beschikking als de grote internationale merken, om hun online winkel op te bouwen en klanten te bereiken.

Wat is Facebook Shops?

Met Facebook Shops kunnen ondernemers gemakkelijk en gratis inkomsten genereren via Facebook en Instagram. Facebook Shops zijn virtuele etalages waarmee je klanten je producten kunnen ontdekken, delen en zelfs kopen, zonder ooit het sociale mediaplatform te hoeven verlaten.

Facebook Shops biedt verschillende functies om online meer te kunnen verkopen. Je kunt bijvoorbeeld:

  • Een fijne winkelervaring creëren zodat je producten direct vanaf je bedrijfspagina gevonden kunnen worden;
  • Ontwerpelementen aanpassen, zoals kleur en lettertype, zodat je winkel in lijn is met je merk;
  • Een Shop opzetten die verschijnt op Facebook, Instagram, WhatsApp en Facebook Messenger.

De Facebook Page Shop was de voorloper van de nieuwe Shops. Uiteindelijk worden alle oude Shop pagina’s omgezet naar een Facebook Shoppagina. Hoewel de oude variant vergelijkbare functies aanbood als de nieuwe versie, is er toch een groot verschil.

De oude Page Shop was bijvoorbeeld niet aanpasbaar aan je merk, en kon niet worden geïntegreerd in je hoofdpagina. Hiervoor moest er een tabblad ‘winkel’ geïnstalleerd worden, waarna bezoekers erop moesten klikken om bij je producten te komen. Het was ook niet mogelijk om een vergelijkbare winkel op Instagram te maken of deze te integreren met WhatsApp en Messenger.

Over het algemeen zijn de nieuwe Shops gemakkelijker om te beheren en bieden ze een meer gebruiksvriendelijke, uniforme ervaring voor de bezoeker. Facebook brengt geen kosten in rekening bij het openen van een Facebook Shop. Mark Zuckerberg hoopt dat bedrijven in de toekomst meer geld uitgeven aan Facebookadvertenties.

Wat zijn de voordelen van Facebook Shop?

Facebook Shops maakt het zelfs voor de kleinste bedrijven mogelijk om gemakkelijk en kosteneffectief een aantrekkelijke online winkel te starten. Zij ervaren de onderstaande voordelen.

Ook als je geen webwinkel of e-commerceplatform hebt kun je Facebook Shops gebruiken.

Vanuit je Shop kun je producten weergeven, vragen van klanten beantwoorden en betalingen innen. Als je een online winkel hebt en een e-commerceplatform zoals Shopify gebruikt, kun je deze synchroniseren met je Shop. Op die manier worden updates zoals voorraad en prijzen die je in Shopify aanbrengt automatisch weergegeven in je Facebook-winkel.

Je vermindert de wrijving voor klanten

Volgens Shopify is een moeilijk afrekenproces de belangrijkste reden waarom mensen online winkelwagens verlaten. Facebook Shops voorkomt dit dankzij twee manieren:

  • Nadat een klant zijn eerste aankoop heeft gedaan via Checkout, worden zijn betalings- en verzendgegevens automatisch ingevuld bij elke andere leverancier die ook Checkout gebruikt.
  • Shoppers kunnen van de ene app naar de andere app navigeren en doorgaan met hun winkelproces. Dus als je klant een product op Instagram ziet en het in zijn winkelwagentje plaatst, kan hij of zij de aankoop later op Facebook afronden.

Conclusie

In de wereld van online winkelen zijn er al tal van opties voor de consument. Met de nieuwe Facebook Shops beleven zij weer een iets andere winkelervaring. Zij kunnen makkelijk schakelen tussen winkelen op Facebook en Instagram. We zijn benieuwd in hoeverre Facebook Shops populair zal worden.

Over de auteur
Meer stories van