Loading...
Online marketing

Facebook, LinkedIn en Instagram nu nog uitgebreider

Facebook, LinkedIn en Instagram nu nog uitgebreider poster

Ondanks dat we in een aparte tijd leven, blijven de social mediagiganten doorgaan met het uitrollen van nieuwe functies. Tijdens het binnen zitten en het uitoefenen van ‘social distancing’, is er geen betere tijd om jezelf op de hoogte te brengen van de laatste social media marketing updates.

Vernieuwd Facebook uiterlijk

Een vernieuwde Facebook look moet de gebruiker een nog betere gebruikerservaring bieden. Vanaf heden kunnen de meeste mensen, indien zij dat willen, gebruik maken van het nieuwe ontwerp.

Wat verandert er?
In een eerste oogopslag doet de nieuwe desktopomgeving denken aan de gebruikerservaring en look van de mobiele app. Het geheel is minder blauw geworden. Bovenaan de pagina is een nieuwe witte balk te zien, met daarin verschillende Facebook icoontjes zoals je profiel, Messenger en Marktplaats. Verder vind je de Stories boven het gedeelte waar je je status kunt bijwerken.

Eerder introduceerden Apple en Google Ads hun platformen al in een donkere modus. Facebook heeft deze functie nu ook uitgerold. De donkere modus moet ervoor zorgen dat Facebook prettiger in gebruik is bij weinig licht.

Hoe kun je het gebruiken?
De meeste Facebookgebruikers kunnen het nieuwe ontwerp al uitproberen. Navigeer rechtsboven naar het pijltje dat naar beneden wijst, en klik vervolgens op ‘Overschakelen naar het nieuwe Facebook ontwerp’. Kun je er nog niet aan gewend raken? Dan kun je gewoon weer terugschakelen naar het oude ontwerp.

Zet nu Conversation Ads in op LinkedIn

Naar schatting gebruiken meer dan 2,5 miljard mensen in de wereld mobiele-berichten apps, een aantal dat ongetwijfeld nog veel verder zal groeien. Deze gebruikers brengen talloze uren door op deze apps. Ook LinkedIn zag de afgelopen jaren een verschuiving naar meer één-op-één gesprekken.

De B2B-markt kenmerkt zich door langere koopcycli en meerdere stakeholders, die betrokken zijn bij aankoopbeslissingen. Gesprekken en interacties zijn veel belangrijker bij het opbouwen van een relatie van vertrouwen. Daarom introduceert LinkedIn een nieuwe advertentie-indeling: Conversation Ads. Deze stelt adverteerders in staat om op een persoonlijkere en meer betrokken wijze te communiceren met prospects.

De Conversation Ads maken onderdeel uit van de huidige Message Ads (voorheen bekend als Sponsored InMail) en maken het mogelijk om een campagne te starten waarin rekening wordt gehouden met alle fases van de customer journey. Zo kun je meerdere call-to-actions toevoegen in één bericht.

De Conversation Ads kunnen gebruikt worden met andere LinkedInfuncties zoals leadgeneratieformulieren en conversiemeting, zodat gesprekken resulteren in conversies. De nieuwe functie is ontworpen voor real-time betrokkenheid. Dit betekent dat berichten pas verstuurd kunnen worden wanneer de prospect actief is. Momenteel is de functie wereldwijd in bèta.

Instagram updates

Genereer meer inkomsten via Instagram
Instagram, dat deelt uitmaakt van de Facebookfamilie, brengt een nieuwe update uit om de concurrentiestrijd met YouTube aan te kunnen gaan. Een select aantal Instagramaccounts kan aan de slag met het genereren van inkomsten via IGTV. Omdat er advertenties worden weergegeven op de gebruikersvideo’s, ontvangt het account 55% van de advertentieopbrengsten. Dit is hetzelfde percentage dat YouTube ook hanteert.

Hoewel IGTV populairder is geworden, wil het platform blijven groeien, door creatievelingen en influencers aan te moedigen om meer tijd op Instagram door te brengen. Instagram wil kunnen blijven concurreren met Facebook en YouTube, waar deze personen al geld verdienen dankzij advertenties.

Instagram is vooral aan het testen, daarom is het even afwachten wanneer marketeers en adverteerders hier gebruik van kunnen gaan maken.

Deel je Live Video direct op IGTV
IGTV heeft nog meer interessant nieuws. Het platform is ook een test aan het doen waarbij Live Video’s aan IGTV toegevoegd kunnen worden zodra de uitzending afgelopen is. Live Video’s hoeven dan niet per se in de Stories bekeken te worden. Voor bedrijven is de komst van deze functie ook relevant. Zij kunnen de Live Video’s onderverdelen in ‘Series’. Denk hierbij aan een categorie voor specifieke producten of diensten.

Laatste berichten functie
Social mediagebruikers zijn vaak geen grote fan van social media algoritmes, ondanks dat deze content laten zien die het meest waardevol is voor de gebruiker. De content wordt ervaren alsof deze in de verkeerde volgorde staat. Ook merken zijn hier vaak geen fan van, omdat hun content niet altijd bovenaan de feed van de gebruiker weergegeven wordt.

Dankzij een nieuwe functie blijven gebruikers up-to-date en missen zij nooit een bericht. De ‘Latest Post’ functie is eigenlijk een pop-up die op de hoofdfeed verschijnt, en gebruikers de optie geeft om de meest recente berichten te bekijken. Mocht deze functie wereldwijd uitgerold worden, dan is het belangrijk om berichten op piekmomenten te plaatsen. Dit biedt namelijk een goede mogelijkheid om de betrokkenheid te vergroten.

Wij zijn erg benieuwd of deze functies binnenkort permanent te vinden zijn in Facebook, LinkedIn en Instagram. Vooral de nieuwe Conversation Ads functie op LinkedIn, om met prospects in contact te komen, lijkt veelbelovend. We kunnen niet wachten om het uit te proberen!

Over de auteur
Meer stories van