Google Ads is inmiddels 20 jaar oud. Hoewel het platform in de basis hetzelfde is gebleven, zijn er veel veranderingen doorgevoerd. Het is nog steeds een van de belangrijkste advertentieplatformen. Ook in de afgelopen vijf jaar is er een hoop veranderd.
Opkomst van doelgroepen
Enkele jaren nadat Facebook en Twitter hun targeting-producten uitbrachten, lanceerde Google Customer Match in het najaar van 2015. Dit markeerde de sprong van Google naar doelgroepen die verder gingen dan standaard website-retargeting. Vervolgens introduceerde het advertentieplatform similar, affinity- en in-market doelgroepen.
Dit jaar introduceerde Google Ads voorspellende doelgroepen: op basis van de waarschijnlijkheid van een aankoop, mogelijk gemaakt door Google Analytics 4.
Een van de meest opvallende veranderingen van de afgelopen vijf jaar vond plaats in 2017, toen Google begon toe te staan dat accountgegevens van Google-gebruikers werden gebruikt voor YouTube-targeting, inclusief demografische en zoekgedragsinformatie van gebruikers die zijn aangemeld bij Google. De nieuwe targetingsignalen hielpen de advertentie-inkomsten van YouTube te verhogen, en maakten het ook mogelijk om signalen van Search en YouTube in Google-doelgroepen te combineren.
Zoekwoorden
De manier waarop Google naar varianten van zoekopdrachten kijkt, die sterk op elkaar lijken, is de afgelopen jaren veranderd. Door het steeds slimmer wordende machine learning algoritme, dat de zoekopdracht van de gebruiker afstemt op de gebruikte zoekwoorden van de adverteerder, zijn adverteerders genoodzaakt om goed na te denken over hun strategieën.
Nu maakt de regelgeving rondom privacy het beheer van zoekwoorden nog ingewikkelder. Vorige maand is Google begonnen met het beperken van de zoektermen die het in rapporten aan adverteerders laat zien. Alleen zoekopdrachten die worden ingezet door een groot aantal gebruikers worden gerapporteerd.
Geautomatiseerde campagnes en advertenties
Op basis van de resultaten van universele app-campagnes, luidde 2018 het tijdperk in van volledig geautomatiseerde advertenties en campagnetypen in Google Ads. Nu kan elk facet van een campagne geautomatiseerd worden op basis van wat de adverteerder invoert.
Responsieve zoekadvertenties verschenen in 2018. Deze advertenties gebruiken machine learning om de beste combinatie van advertentietitels en beschrijvingen weer te geven op basis van historische gegevens en meerdere signalen. Adverteerders voeren verschillende variaties van titels en beschrijvingen in, het Google-algoritme stelt vervolgens de winnende combinatie samen.
Online naar offline
Als gevolg van de coronacrisis heeft e-commerce een enorme vlucht genomen. Google speelt hier handig op in. Zo zijn de Local Inventory-advertenties een populair middel voor retailers geworden om hun producten te laten zien aan mensen die zich in de buurt van de winkel bevinden. De meetbaarheid is ook verbeterd: de impact van de advertenties op winkelbezoeken en winkelaankopen is beter zichtbaar geworden.
Als reactie op het veranderende consumentengedrag tijdens de coronacrisis, heeft Google verschillende functies toegevoegd aan lokale campagnes en Local Inventory-advertenties. Dit moet het ophalen van producten of bestellingen bevorderen.
Conclusie
Google Ads is altijd een belangrijk platform geweest voor adverteerders. Mede dankzij machine learning is het advertentiesysteem met de loop der jaren een stuk slimmer geworden. Daarbij zijn de zoekresultaten een stuk persoonlijker en relevanter tegenwoordig. In de toekomst zal machine learning een nog grotere rol gaan spelen in Google Ads.