Loading...
Online marketing

Nieuwe functies voor Instagram creators

Nieuwe functies voor Instagram creators poster

Instagram rolt nieuwe functies uit waar adverteerders, marketeers en videomakers reikhalzend naar uit kunnen kijken. Met Instagram User Badges, Reels, Shopping Tags en Direct Messaging kunnen organisaties hun volgers nóg beter van dienst zijn.

Instagram User Badges

Om makers te helpen in deze lastige tijd introduceert Instagram User Badges, die zij in live video’s kunnen inzetten. Wanneer volgers een badge kopen, zal hun profielnaam worden uitgelicht in het commentgedeelte van een livevideo. De badge laat aan makers zien dat zij met echte fans te maken hebben. In de eerste fase van de functie ontvangt een maker alle inkomsten uit de badges en later zal een deel hiervan naar Instagram zelf gaan.

De functie kan gezien worden als een antwoord van Instagram op de concurrentie van YouTube. Daarnaast helpt het makers met een groot aantal fans om de pandemie beter door te kunnen komen. Normaliter genereren zij inkomsten dankzij deals met merken, waarin zij over hun producten of evenementen posten. Deze inkomsten liepen de afgelopen tijd terug. De Instagram Badges moeten dit enigszins compenseren.

Instagram User Badges

Instagram Reels concurreert met TikTok

Instagram breidt zijn ‘TikTok’ platform uit naar nieuwe markten, volgend op de lancering in Brazilië van vorig jaar. Na de uitrol in Frankrijk en Duitsland, is Reels vanaf woensdag ook in Nederland beschikbaar. Met het platform kunnen gebruikers korte video’s van 15 seconden opnemen met muziek of andere audio.

De Reels-functie bevat een set van bewerktools, die het makkelijker maakt om creatieve video’s te ontwerpen. Een voorbeeld hiervan was een countdowntimer tijdens de lancering van Reels, waarmee de snelheid van video’s aangepast kon worden en waarbij andere effecten toegevoegd konden worden.

In eerste instantie was Reels enkel bedoeld voor het delen in Instagram Stories, maar de community dacht hier anders over. Gebruikers willen graag de mogelijkheid hebben om Reels permanent te delen met volgers en vrienden, en de Reels van henzelf en andere personen terug te kunnen vinden.

In het beperkte testgebied waar Reels actief is, kunnen gebruikers de functie ontdekken op een Instagramprofiel of op de Verkennenpagina. Op de Verkennenpagina kunnen zij relevante posts ontdekken, op basis van content waar zij eerder interactie mee hadden. Op deze pagina moet het eenvoudiger worden om Reels te vinden.

Instagram Shopping Tags

Instagram heeft de vereisten aangepast om in aanmerking te komen voor Instagram Shopping, zodat meer soorten bedrijven van de functie gebruik kunnen maken. Bedrijven uit verschillende categorieën kunnen producten nu rechtstreeks vanuit hun profielen verkopen.

Instagram kondigde aan dat vanaf 9 juli onder andere e-commercebedrijven, muzikanten en foodbloggers, met ten minste één in aanmerking komend product de Shopping-tags kunnen inzetten. Hiermee kunnen bedrijven bezoekers naar hun website leiden, zodat zij een aankoop kunnen doen.

In het nieuwe beleid van Instagram kunnen bedrijven hun producten taggen en deze vanaf één website aanbieden waarvan ze eigenaar zijn, zodat bezoekers in een vertrouwde digitale winkelomgeving terecht kunnen. Dankzij een verbeterd aanmeldgedeelte worden bedrijven beter begeleid, en wordt hen meer transparantie geboden over het soort bedrijven dat steun van Instagram kan ontvangen.

Na aanmelding stelt Instagram bedrijven op de hoogte wanneer zij goedkeuring ontvangen om met Instagram Shopping van start te gaan en producten te taggen. Ontvangt een account geen toestemming? Dan geeft Instagram een duidelijke reden, zodat de nodige actie ondernomen kan worden.

IGTV ads

Samensmelting Messagingplatformen

Sinds eind 2019 had Facebook al grootse plannen om Messenger, Instagram Direct Messaging en WhatsApp te integreren en zo een naadloze, gestroomlijnde communicatietool te creëren, die toegankelijk is vanuit alle drie de apps. Facebook zet een nieuwe stap door een beperkt aantal gebruikers de optie te geven om Messenger op Instagram uit te proberen. Instagram benadrukt dat de functie in een vroege testfase is.

Dankzij de complete tool hebben marketeers en merken een duidelijk overzicht van alle binnenkomende berichten. Facebook stelt hen in staat om sneller op gebruikers te kunnen reageren en betrokkenheid te vergroten.

Conclusie

Dankzij nieuwe functies wil Instagram makers tegemoetkomen en de concurrentie het hoofd bieden. Zo biedt Instagram User Badges mooie kansen aan makers om extra inkomsten te genereren en de interactie met volgers te vergroten.

Shopping Tags kunnen door consumenten gebruikt worden om op een veilige en soepele manier producten te bekijken en het item uit te zoeken waarnaar zij op zoek zijn. Nu een groter aantal bedrijven de functie kan gebruiken, zal de populariteit van Instagram Shopping hoogstwaarschijnlijk toenemen.

Hoewel TikTok enorm veel gebruikers heeft, is de populariteit in gevaar vanwege de onlangs in de media verschenen privacyrisico’s. Vanwege dit feit maakt Instagram een goede kans om de concurrentie aan te kunnen gaan.

Over de auteur
Meer stories van