Het internet staat vol met strategieën voor sociale media waarvan gezegd wordt dat ze helpen om je aantal volgers en bereik te vergroten en meer engagement te creëren. Het blijft een uitdaging om de juiste strategie in te zetten, maar deze vijf strategieën kunnen je wellicht al goed op weg helpen!
Stimuleren van berichten met een hoge organische betrokkenheid
Facebook heeft al sinds lange tijd een ‘boost’ functie waarmee merken een bestaand bericht bij een nieuw publiek kunnen promoten. Bedrijven gebruiken dit om grote aankondigingen te doen en waardevolle berichten uit te lichten bij hun doelgroep.
Dit is een handige strategie voor het opbouwen van naamsbekendheid, het bereiken van nieuwe gebruikers en het vergroten van de betrokkenheid. Het kan je nieuwe volgers, nieuwe deelacties en klikken naar je website opleveren als je een bericht promoot waarin gebruikers aangemoedigd worden om een specifieke pagina te bezoeken.
Het vergroten van engagement dankzij gerichte wedstrijden
Het starten van wedstrijden op sociale media bieden biedt mooie kansen voor bedrijven. Helaas realiseren niet veel merken dat het een krachtig middel is om je merk te laten groeien en laten zij mogelijke groeimogelijkheden liggen. Zo kun je software voor wedstrijden op social media gebruiken om gegevens van gebruikers te verzamelen, zoals e-mailadressen en telefoonnummers.
Je kunt wedstrijdsoftware voor sociale media ook gebruiken om user generated content te verzamelen en deze vervolgens inzetten in je eigen social mediakanalen.
Binnen 24 uur een vervolgbericht op Facebook verzenden
Je volgers sturen je waarschijnlijk steeds vaker berichten op meerdere platforms. Facebook heeft momenteel een strenge regel die zegt dat klanten eerst contact moeten opnemen via Messenger. Je moet dus eerst wachten tot gebruikers je een bericht sturen. Maar als ze dat eenmaal doen, heb je een mooie kans. Als je binnen 24 uur reageert op het bericht, kun je nog een extra bericht sturen. Hierdoor kan bijvoorbeeld je klantenservice laten zien dat het toegewijd is om de klant te helpen. Het kan er ook voor zorgen dat je vragen over andere producten krijgt, waardoor je meer verkopen kunt genereren.
Focussen op user generated content
Door gebruikers gegenereerde content (UGC) is een krachtig marketingmiddel. Afbeeldingen en recensies die door je klanten zijn gemaakt en op grote schaal worden gedeeld, zijn zeer handig voor je bedrijf. Het vergroot het bereik van je bedrijf aanzienlijk en zorgt ervoor dat de volgers van je bezoeker het vervolgens ook weer zien. Je volger wordt als het ware omgezet in een ambassadeur van je merk. Omdat mensen ontvankelijker zijn voor aankopen na het lezen van een lovende recensie van een vriend in plaats van een merk, heeft dit een gunstige invloed op je verkooppotentieel.
Tag andere merken in relevante content
Je kunt andere merken en influencers taggen in relevante content waaraan ze op de een of andere manier rechtstreeks zijn verbonden. Dit kan een uitstekende strategie zijn, zolang je mensen er maar niet mee lastigvalt. Samenwerken met lokale of soortgelijke bedrijven met een vergelijkbare doelgroep kan beide merken vaak ten goede komen. Jij deelt bijvoorbeeld hun content met een tag, en hopelijk doen ze dan ook hetzelfde voor jouw merk.
Neem contact op met bedrijven en accounts die mogelijk geïnteresseerd zijn. Je kunt van alles doen: van het opzetten van een gezamenlijk pop-upevenement tot het organiseren van een Facebooklive-evenement waarin je samen een gedeeld Pinterest-bord maakt. Er zijn tal van mogelijkheden om doelgroepen samen te voegen, zodat alle deelnemende partijen hiervan profiteren!
Conclusie
Hoewel deze strategieën als een open deur klinken, vormen ze toch een stevige basis voor een succesvol social media-account. De winst zit vooral in het transformeren van je volgers naar ambassadeurs, waardoor je content vervolgens zichtbaar is bij de achterban van die personen. Dankzij user generated content wordt een hoop werk uit handen genomen.