Loading...
Conferenties

UX Insights Conference 2018 – Dag 1

UX Insights Conference 2018 – Dag 1 poster

Door de opkomst van technologische innovaties en digitale diensten, wordt het alleen maar belangrijker om onze kennis over onze gebruikers te vergroten.

Daarom brachten Vincent (B.made) en Kim (BLIS Digital) een aantal dagen in Utrecht door om de UX Insights Conference 2018 te bezoeken. Op eerste dag bezochten zij een aantal workshops en delen hun opgedane ervaringen en kennis met jullie.

UX Research in het kort

Met de onderzoeksmethoden en -technieken van UX Research verzamelen we inzicht over de behoeftes, motivatie en het gedrag van onze klanten of gebruikers. Onderzoek doen naar deze behoeftes is een belangrijke stap in het ontwikkelen van een optimale gebruikerservaring. UX Research staat bekend om de pragmatische aanpak en kan worden toegepast in elke fase van een project met als resultaat een user friendly online product. Binnenkort vertellen we hier meer over op onze blog.

Workshop 1: Interviewtechnieken

Onze interaction designer Kim heeft de afgelopen jaren veel interviewervaring opgedaan bij het uitvoeren van gebruikersonderzoek en usability tests. De workshop interviewtechnieken is een mooi moment om te ontdekken wat er nog meer te leren valt over interviewen.

Meike Mak van Mbstudio en Simone Nelissen van Samconsult verzorgden de workshop. Deze bestond uit een deel theorie en een twee praktijkopdrachten. Met een goed afgenomen interview verzamel je kwalitatief goede inzichten over de behoeften van je klant of gebruiker. Met het stellen van de juiste vragen of door op het juiste moment door te vragen, zorg je voor verdieping.

Interviewtechnieken zijn breed inzetbaar en kunnen gecombineerd worden met andere UX research methodes en bestaat uit twee onderdelen: ‘kijken’ en vragen & luisteren’. Bij het ‘kijken’ ligt de nadruk op het gedrag en bij ‘vragen & luisteren’ op de waardes, principes en drijfveren van de geïnterviewde.

Bij een goed interview wordt een breed scala aan technieken toegepast, zoals het creëren van een setting (kleding, omgeving), het stellen van het juiste type vragen (open, gesloten of sturend), gedrag observeren, het gesprek samenvatten, regie houden en stimuli tonen. Deze technieken werden tijdens de workshop  één voor één uitgelegd. Vervolgens moesten de deelnemers deze technieken gaan toepassen bij de praktijkopdrachten.

De interviewtechnieken werden In kleine groepjes geoefend met in ieder groepje de een interviewer, respondent en observator. De observator voorzag de interviewer van feedback, zodat de opgedane kennis in de praktijk steeds beter kan worden toegepast. Tijdens de tweede opdracht werden de interviewtechnieken nogmaals geoefend, maar moesten de respondenten een lastige situatie acteren zodat de interviewers werden uitgedaagd om regie te houden.

Zo zorgde de workshop, naast een stevige opfriscursus over interviewtechnieken, ook voor een goede dosis bewustwording van het eigen interview-gedrag. 

 

Een interviewer leidt en beïnvloed de conversatie. Meike Mak

Workshop 2: How to improve the impact of insights

Na UX research worden inzichten vaak omgezet in cijfers, maar het presenteren van deze cijfers heeft onvoldoende impact. Om impact van inzichten te vergroten, zijn er echte verhalen van gebruikers nodig.

Cor Hospes en Miel de Zwart vinden dat UX researchers meer verhalen van gebruikers moeten vertellen bij het presenteren van onderzoeksresultaten. In workshop ‘How to improve the impact of insights’ wordt de kracht van storytelling ingezet om inzichten te presenteren.

De workshop startte direct met een praktijkopdracht. In groepjes moesten de deelnemers een UX expert review doen van de website https://www.government.nl. De bevindingen moesten aan Minister-president Mark Rutte gepresenteerd worden. Het doel was hem te overtuigen om voor een van de groepjes te kiezen als partij die de website mag vernieuwen.

In het groepje van Vincent zaten drie Nederlanders, een Oostenrijkse en een Noorse. Zij maakten voor deze opdracht een scenario van een Noorse die naar Nederland wilde verhuizen om te wonen en werken. Op de website ging ze op zoek naar informatie, zoals welke aanvragen zij moest doen en welke formulieren zij moest opsturen. De bevindingen uit dit scenario werden gepresenteerd als een user journey. Het opsommen van inzichten tijdens deze opdracht was vooral erg droog en niet overtuigend genoeg.

Na de eerste sessie kregen de groepen theorie over storytelling van Cor Cospes (storytelling consultant). Zo vertelde hij dat er al een tijd lang een shift in de markt gaande is: de focus ligt niet meer op het product zelf, maar op het verhaal van het merk. Het verhaal overtuigt uiteindelijk de consumenten om een merk te kopen. Zo’n verhaal moet gedragen worden door de hele organisatie (holistic branding). Iedereen in de organisatie moet dit verhaal begrijpen en kunnen overbrengen. 

Verhaalelementen als ‘Change’, ‘Hero’, ‘Villain’, ‘Problem/clash/fight’, ‘Guide’ en ‘Victory’ werden één voor één geïntroduceerd en behandeld. Een klassieke opbouw werkt prima in bedrijfspresentaties. In de tweede sessie moesten teams kijken hoe deze ingrediënten toegepast konden worden in het verhaal van de eerste sessie. Het doel was om de scenario om te zetten in een Hollywood kaskraker.

Het resultaat:

Change: De Noorse vrouw wilde uit Noorwegen weg vanwege een gebroken relatie. Ze wilde een nieuwe start maken in Nederland. Bij de ambassade (The Villain) liep ze tegen de fictieve bureaucratie aan (The Fight). Een vriend wees haar op een website van de Nederlandse overheid. De nieuwe goverments.nl (The Guide) hielp haar in drie stappen (The Victory) om de juiste papieren te regelen.

UX research bij BLIS

Bij B.made vinden wij het belangrijk om goede producten te ontwikkelen voor onze klanten, maar we willen ook dat de gebruiker een goede ervaring heeft. Daarom bieden wij een aantal diensten aan op gebied van UX research, zoals het interviewen van doelgroepen, stakeholder workshops, expert reviews en usability testing.

Neem contact met ons op of kom gezellig langs voor een kop koffie voor meer informatie over deze diensten.

Deze blogpost werd geschreven door Kim van Olderen van onze partner BLIS Digital.

Over de auteur
Meer stories van