Loading...
Techniek

De juiste A/B-test kiezen in 4 eenvoudige stappen

De juiste A/B-test kiezen in 4 eenvoudige stappen poster
door Geert Stolk
op 13 maart 2020

A/B-testen is fantastisch, want meer resultaat, met hetzelfde aantal bezoekers. Wat wil je nog meer? Maar hoe zorg je voor die winnende tests?

Waar begin ik?

Starten met testen is niet moeilijk. Je kiest een fatsoenlijk tool, bijvoorbeeld Google Optimize, Visual Website Optimizer, AB Tasty, ze doen allemaal hun werk. Kies een landingspagina, maak een knop een andere kleur, en testen maar. En dan kom je er na 2 maanden achter dat je nog steeds geen uitsluitsel hebt over het testresultaat.

Stap 1: analyse

Begin eens met onderzoeken waar de echte knelpunten in je website zitten. Heb je geen idee? Vraag dan een webanalist en/of UX-designer om met je mee te kijken. Beide kunnen vanuit hun eigen perspectief vaak al tal van optimalisaties vinden. Je kunt op verschillende punten beginnen. Visualiseer bijvoorbeeld de bestelflow in een funnel en kijk waar de meeste mensen afhaken, duik in de exitpages rapportage van Google Analytics, of bekijk wat je gebruikers doen in Hotjar. Dit geeft meestal voldoende inzicht om een flink aantal eerste tests te bedenken.

Stap 2: sample sizing

Vervolgens ga je kijken naar de sample size, ofwel het aantal bezoekers dat mee kan doen aan je test. Er zijn tal van calculators beschikbaar, zoals bijvoorbeeld deze van Optimizely. Je kiest hier je baseline conversion rate, ofwel je huidige conversiepercentage van de pagina die je wilt gaan testen. Stel je test een contactformulier op een landingspagina, en 5% van je bezoekers laat hier gegevens achter, vul dan 5% in. Dan komt de lastigste, namelijk ‘Minimal Detectable Effect’ (MDE). Ga je een compleet ander design testen en verwacht je een flinke stijging in conversie, kies dan voor 20-30%. Let op, valt je conversiestijging lager uit, dan zul je dat met deze test waarschijnlijk niet vinden. Zijn kleinere winstpercentages ook interessant? Houd dan je MDE laag. Hoe lager je deze waarde houdt, hoe meer bezoekers je nodig hebt om de verbetering te vinden. Op basis van een huidige conversieratio van 5% en een MDE van 5%, heb je tot wel 140.000 bezoekers nodig! Hoeveel bezoekers had je pagina ook alweer?

Tip: de meeste tools bieden ook de optie om een hele sectie van je website tegelijk te testen, bijvoorbeeld alle productpagina’s of alles binnen een bepaalde categorie. Hiermee vergroot je je sample size waarschijnlijk enorm.

Stap 3: de test

Heb je een test bedacht die groot genoeg is om met jouw bezoekersaantallen daadwerkelijk significantie te bereiken? Mooi! Dan kun je nu de test gaan inrichten. Let erop dat je test gezien gaat worden door een hele grote groep mensen, dus kwaliteit is belangrijk. Ben je zelf niet zo handig met HTML en CSS, vraag dan een developer om dit stuk in te richten. Kies vervolgens de juiste conversie, en in sommige gevallen kies je ook voor een secundaire conversie. Heb je bijvoorbeeld een calculator voor het een of ander op je website toegevoegd, dan kan dit ook effect hebben op conversies op bijvoorbeeld een algemeen contactformulier.

 

Let erop dat je test gezien gaat worden door een hele grote groep mensen, dus kwaliteit is belangrijk.

Stap 4: check, check, dubbelcheck

Vergeet vooral niet alles te testen. Er hoeft maar één foutje in je test te zitten op een enkele mobiele browser die je even vergeten was, en je testresultaat is waarschijnlijk al waardeloos. Check dus altijd of alles nog werkt na je wijziging, en check het hele proces tot en met de conversiemeting aan toe. Doe dit vooral ook nog een keer nadat je testwinnaar hebt gevonden. Werkte alles zoals verwacht? Zien de resultaten er logisch uit? Was het verkeer eerlijk verdeeld over de varianten?

Alle stappen doorlopen? Gefeliciteerd! Dan heb je waarschijnlijk net je eerste succesvolle test ingericht.

Toch nog een beetje hulp nodig? We helpen je graag.

Geert Stolk
Over de auteur
Over de auteur
Geert Stolk

Lead Online Marketeer

Meer stories van Geert Stolk