Loading...
Techniek

Google Ads introduceert bod simulator voor Smart Bidding en een nieuwe ‘Uitlegfunctie’

Google Ads introduceert bod simulator voor Smart Bidding en een nieuwe ‘Uitlegfunctie’ poster

Hoewel de vernieuwde versie van Google Ads alweer sinds 2018 bestaat, blijft Google het advertentieplatform continu doorontwikkelen. Onlangs introduceerde Google Ads twee nieuwe functies: biedsimulator ondersteuning voor ‘Target ROAS’ en een nieuwe methode om je prestaties beter te kunnen analyseren.

Verbeter de prestaties van je campagnes

Dit is de eerste keer dat de biedsimulator een ‘Smart Bidding’ campagne ondersteunt. Voorheen was deze simulator alleen beschikbaar voor een campagne met een handmatige bieding of een Target CPA campagne (kosten per acquisitie). De biedsimulatoren van Google geven adverteerders inzicht in de potentiele prestaties op verschillende advertentieniveaus. Zo laat de Target ROAS biedsimulator de relatie zien tussen een ROAS doel, en de belangrijkste statistieken van een campagne.

Door gebruik te maken van deze tool, kunnen adverteerders zien welke invloed een hogere ROAS (return on ad spend) bod op de prestaties van een campagne heeft. De bodsimulator gebruikt veilinggegevens van de afgelopen 7 dagen om te laten zien wat er zou zijn gebeurd met een hoger ROAS, ervan uitgaande dat alle andere factoren hetzelfde blijven.

google ads bid simulator

Nieuwe budgetsimulator

De nieuwe budgetsimulator van Google Ads is vergelijkbaar met de hiervoor genoemde biedsimulator. Het laat zien hoe je campagne presteert wanneer je verschillende budgetten inzet. Als adverteerder kun je hierdoor beter je budgetten verdelen over de verschillende campagnes.

Deze simulator kan gebruikt worden voor campagnes met de doelen ‘maximaliseer klikken’ of ‘maximaliseer conversies’.

google ads budget simulator

Wat hield Google Smart Bidding ook alweer in?

Met ‘Slim bieden’ kun je geautomatiseerde biedstrategieën toepassen die gebruik maken van Google’s machine learning algoritmen. Hiermee kunnen adverteerders tijd besparen en betere prestaties behalen.

Begrijp sneller waarom je prestaties fluctueren

Het kan tijdrovend en ingewikkeld zijn om te analyseren waarom de prestaties en statistieken van je campagnes fluctueren. Dankzij de nieuwe uitlegfunctie in Google kun je met één klik zien waarom er juist meer of minder vertoningen, klikken en kosten zijn. Het is niet meer nodig om meerdere rapporten te bekijken.

De functie is nog in de bètafase en heeft een aantal beperkingen:

  • De ‘Uitlegfunctie’ is momenteel beschikbaar voor handmatige kosten-per-klik (CPC) campagnes of verbeterde kosten-per-klik campagnes (eCPC) in het zoeknetwerk.
  • Met de ‘Uitlegfunctie’ kun je twee perioden van dezelfde lengte in de afgelopen 90 dagen vergelijken.
  • De ‘Uitlegfunctie’ is werkzaam in campagnes met aanzienlijke prestatiewijzigingen.

Google Ads uitleg

 

Google Ads toelichting

Over de auteur
Meer stories van