Loading...

Naamsbekendheid vergroten?

Het succes van een merk begint al bij het vergroten van de naamsbekendheid. Het ontbreken van naamsbekendheid resulteert vaak in een minder relevant merk. Iedereen denkt bij bepaalde producten of diensten al snel aan specifieke merken. Het is gunstig wanneer jouw merk in de gedachten van de consument zit. Benieuwd hoe je je naamsbekendheid kan vergroten? Lees dan snel verder!

Wat is naamsbekendheid?

De naam zegt het al: hoe bekend is je merknaam? De kans is groot dat een organisatie met een grote naamsbekendheid, in combinatie met een goed imago, gezonde financiële cijfers laat zien. Er bestaan twee soorten naamsbekendheid:

Spontaan
Iemand antwoordt bijvoorbeeld Red Bull, wanneer er gevraagd wordt om een energydrank merk te noemen. Het is wenselijk voor bedrijven om in de evoked set van consumenten te verschijnen. In deze lijst vergelijken zij 3 tot 5 merken in hun gedachten bij een aankoopbeslissing. Het ene merk wordt boven het andere merk geprefereerd en zal eerder aangeschaft wordt. Het vergroten van je naamsbekendheid draagt eraan bij dat je merk eerder spontaan genoemd wordt.

Geholpen
Er wordt aan een persoon gevraagd of deze weleens van een bepaald merk heeft gehoord. Er kan ook naar de naamsbekendheid gevraagd worden wanneer het merk tussen andere merken staat.

 

Een herkenbaar merk is essentieel bij het bereiken van je doelgroep.

Welke manieren zijn er om je naamsbekendheid te vergroten?

Er zijn een hoop touchpoints waarbij mensen in aanraking komen met je merk. Het doel van naamsbekendheid is om ervoor te zorgen dat je in het hoofd van je doelgroep zit. Om dit te bereiken kun je verschillende kanalen inzetten.

Offline marketing
Traditionele offline marketing is nog steeds niet weg te denken in het huidige marketinglandschap, waar digital de boventoon voert. Offline biedt nog steeds interessante mogelijkheden om je naamsbekendheid te vergroten. Offline en online crossmediaal inzetten kan een extra boost geven aan je naamsbekendheid. Bij offline kun je o.a. aan de volgende kanalen denken:

Drukwerk
Tastbare uitingen zoals visitekaartjes, folders, brochures, magazines, posters en merchandise worden vaak bewaard, waardoor je merknaam beter blijft hangen.

Advertenties in kranten en tijdschriften
In de juiste kranten en tijdschriften kun je ook nog steeds een specifieke doelgroep bereiken.

Relatiegeschenken
Een andere vorm van een tastbare uiting. Met relatiegeschenken kun je je doelgroep op allerlei manieren verrassen.

Huisstijl
Je huisstijl vormt een van de meest herkenbare elementen van je merk. Deze visuele identiteit kan vrijwel overal toegepast worden. Denk aan de inrichting van een winkel of kantoor, of de opmaal van een bedrijfsmagazine.

Evenementen en beurzen
Een uitgelezen kans om je doelgroep face-to-face te spreken. Een drukbezochte beurs kan gunstig uitpakken voor je naamsbekendheid.

Sponsoring
Sponsoring kan ingezet worden voor een goede publiciteit. Een bekend voorbeeld is een kledingsponsor bij een sportvereniging.

Online marketing

Online marketing heeft de afgelopen 10 jaar een flinke groeispurt doorgemaakt. Vrijwel alle bedrijven proberen via onlinekanalen hun naamsbekendheid te vergroten. De mogelijkheden zijn bijna oneindig. Enkele voorbeelden van onlinekanalen zijn:

Website
Een sterke website is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Een bezoeker komt op je website met een bepaald doel. Een website met het juiste ontwerp en structuur voorziet in de behoeften van deze bezoeker.

Social media
Op social media kun je op elk moment van de dag interessante updates plaatsen. Mensen spenderen een zeer groot deel van hun dag op social media.

Adverteren
Het internet biedt goede mogelijkheden om te adverteren. Denk bijvoorbeeld aan het adverteren op Google, Facebook, Instagram en LinkedIn. De resultaten zijn direct goed meetbaar.

E-mail marketing
E-mail marketing is nog steeds een krachtig middel waarbij je een goede relatie met je doelgroep kunt opbouwen. E-mails worden vaak geopend en zijn snel te versturen.

Content marketing
Er zijn veel manieren om vorm te geven aan content marketing. Via blogs, whitepapers, video’s en magazines kun je jouw verhaal of boodschap overbrengen aan je doelgroep. Een langetermijnstrategie is wenselijk voor content marketing.

Hoe helpt B.made je?

Voordat je organisatie begint met het vergroten van de naamsbekendheid, is het belangrijk dat de basis goed staat. Wat is je identiteit? Dus wie ben je, wie wil je bereiken en wat zijn je doelen. B.made kan je organisatie ondersteunen met het in kaart brengen van je identiteit en doelstellingen. Hierna gaan we aan de slag met het vaststellen van je customer journey, om te kijken welke contactmomenten er zijn. Vervolgens kijken we welke touchpoints en conversiepunten geoptimaliseerd kunnen worden. Uiteindelijk monitoren we alle ingezette middelen om te zien of de naamsbekendheid daadwerkelijk groter wordt.

Wat specialiteiten heeft B.made in huis?

B.made is een full service digital agency die jouw naamsbekendheid vergroot door ijzersterke websites, innovatieve apps, marketingcampagnes, drukwerk en AV. Onze specialisten adviseren jou om je doelgroep te bereiken met behulp van de inzet van de juiste kanalen.

Ook je naamsbekendheid vergroten en je doelgroep bereiken?

Neem contact op met Geert

Contact ->
Geert Stolk Geert Stolk Lead Online Marketeer